Zrušená dovolenka? Správne poistenie vie zachrániť aspoň časť peňazí

Reklama
Ilustračná fotografia (FOTO TASR - Jakub Kotian)

Do odchodu ostáva iba pár dní, radosť z blížiacej sa dovolenky sa zvyšuje. Do toho však príde neočakávaná udalosť – zdravotné problémy alebo iné komplikácie. Je to situácia, ktorú nechce nikto zažiť. Čo však so zaplatenou dovolenkou? 

Prvá možnosť je obrátiť sa priamo na cestovnú kanceláriu, informuje portál novinky.cz. Stornovať zájazd je možné kedykoľvek, ale samozrejme to podlieha stornopoplatkom. „Ak klient stornuje z osobných dôvodov, vzťahuje sa naň odstupné, ktoré je uvedené vo všeobecných zmluvných podmienkach,“ povedala Kateřina Chaloupková z Asociácie českých cestovných kancelárií a agentúr.

Stornopoplatky sú odstupňované podľa počtu dní do odchodu. „Najvyššie bývajú obvykle pri zrušení cesty päť dní pred odchodom a menej, záleží ale na type zájazdu a cestovnej kancelárie,“ dodala.

Zákon výslovne stanovuje, že „ak je dohodnuté odstupné, musí byť jeho výška primeraná“. Stornovať dovolenku je možné pritom vždy, a to bez udania dôvodov. Podľa občianskeho zákonníka ale za seba človek môže poslať na dovolenku aj náhradníka. „A to najneskôr sedem dní pred odchodom. Táto zmena ale môže podliehať poplatku stanovenému napríklad leteckou spoločnosťou,“ upresnila Chaloupková.

Cestovky preto odporúčajú cestovné poistenie aj s pripoistením storna. Často ho majú priamo ako súčasť ceny zájazdu. Toto poistenie sa pritom oplatí nielen pri organizovaných, ale aj individuálnych zájazdoch. Teda v situácii, keď si človek kúpi letenku či lístok a hotel sám. „Nie je ani tak dôležité, čo klient zakúpil, či zájazd, alebo cestovnú službu. Obe varianty sa dajú poistiť individuálne u jednotlivých poisťovateľov a potom sa poistné za poistenie storna počíta percentom z poisťovanej hodnoty,“ uviedol Milan Káňa z poisťovne Kooperativa.

Podľa Kataríny Novotnej z poisťovne Allianz sa cena poistenia storna pohybuje medzi tromi a štyrmi percentami ceny zájazdu pri spoluúčasti poisteného na škode a medzi piatimi a šiestimi percentami bez nej.

„Uplatniť plnenie za zrušenie cesty je možné za vopred definovaných okolností. Ide predovšetkým o náhle ochorenia alebo úrazy, kvôli ktorým nemôže klient absolvovať dovolenku,“ povedala s tým, že medzi ďalšie dôvody môže patriť živelná udalosť, napríklad povodeň, nariadená karanténa, značná škoda na majetku, závažný trestný čin proti poistenému, obdržanie nečakanej výpovede a podobne.

Vždy je pritom potrebné doložiť potvrdenie o vzniknutej situácii, ktorá je príčinou stornovania cesty. Pri ochorení či úraze je to lekárska správa. „Popri doložení dôvodu zrušenia je nutné pripojiť aj doklad o uhradení zájazdu alebo cestovnej služby, o jej zrušení a stornofaktúru od poskytovateľa,“ povedal Káňa.

„Nie je stanovený termín, do kedy musí klient nahlásiť škodu poisťovni, ale je ideálne ju nahlásiť bezodkladne,“ dodal s tým, že to teoreticky možno urobiť aj štyri roky spätne.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie