Dodržiavania zásad bezpečnej práce
K prípadom okradnutých klientov sa vyjadril hovorca Fio banky Jozef Daňo, podľa ktorého musíme rozlišovať dve situácie, ktoré sa u klientov mohli v posledných dňoch prekrývať. „Po prvé sú to phishingové útoky a po druhé kybernetický DDoS útok. DDoS útok má za cieľ preťažiť komunikačné linky banky a spôsobiť nedostupnosť služieb. Najčastejším kybernetickým útokom však nie je útok na banku, ale útok priamo na klienta cez sociálne inžinierstvo – phishing. Formou falošných odkazov, stránok či volaní sa útočníci snažia získať prístupové údaje priamo od klienta,“ vysvetlil hovorca.
Ak klient nahlási phishingový útok alebo zneužitie účtu, okamžite mu banka zablokuje internetbanking, mobilné bankovníctvo a platobné karty. „S klientom preskúmame všetky transakcie a tie, ktoré klient nevykonal, nahlásime nášmu AML oddeleniu. Takisto kontaktujeme banku, do ktorej boli peniaze prevedené, so žiadosťou o vrátenie platby. Klientovi sme k dispozícii pre pomoc s podaním trestného oznámenia na polícii a sme nápomocní pri dodaní všetkých potrebných dokumentov,“ dodal. Prešetrenie prípadu môže trvať rôzne dlho v závislosti od náročnosti prípadu.
„Klientov vyzývame, aby dodržiavali zásady bezpečnej práce v prehliadači, ako napríklad pre prihlásenie do internetbankingu zadávať adresu priamo do adresného riadka prehliadača, nie využívať vyhľadávače,“ uzavrel.
„Ak vychádzame z predpokladu, že čitateľka si už riadne uplatnila reklamáciu voči svojej banke, ktorej banka nevyhovela. Ak sa čitateľka domnieva, že za vzniknutú situáciu môže aj samotná banka, môže sa ešte obrátiť so svojím podnetom ako spotrebiteľ na Národnú banku Slovenka, ktorá je v zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa orgánom dohľadu vo vzťahu k bankám,“ uviedol advokát.