Kristína je klientkou banky 4 roky, ale doteraz nemala problém. „V jeden júnový pondelok som sa prihlásila do internetbankingu (IB) pred 11. hod. Robila som prevod a zostatok bol 1 320 €. Počas dňa som potrebovala urobiť ďalšiu platbu, ale banka mi ju zamietla. Volala som na infolinku a pani ma nasmerovala na internetbanking, že si mám pozrieť výšku denného limitu,“ hovorí Kristína, ktorej sa tam podarilo prihlásiť na tretíkrát.
Pripomína, že IB má chránený autorizačným kódom, ktorý obdrží vo forme SMS. „Ten prišiel, zadala som ho a zistila som, že 1 300 eur bolo jednotným prevodom akoby poslaných v rámci európskej platby,“ vysvetlila Kristína, ktorá išla podať trestné oznámenie. Kontaktovala aj oddelenie podvodných platieb, no tam jej pracovník šplechol do očí, že určite IB otvárala cez reklamu alebo podvodný e-mail.
„Nie som si vedomá, že by som klikala na nejaké SMS správy a odkazy. Už štyri roky sa prihlasujem rovnako. Aj infolinku som vytáčala zo stránky, kde som bola, tak nemohla byť falošná,“ zamýšľa sa Kristína, ktorá podala žiadosť o vrátenie peňazí, keďže išlo o chybnú platbu. „Z banky mi však prišla zamietavá odpoveď, pretože účet, na ktorý boli peniaze prevedené, už neexistuje,“ uviedla Kristína, ktorá sa nenechala odbiť a podala ďalšiu sťažnosť.
Okradli aj starší pár
Ku Kristíne sa pridávajú ďalší klienti banky. Darina z Dolného Srnia sa tiež snažila prihlásiť do IB. „Keď mi prišiel autorizačný kód esemeskou na mobil, ,objavila‘ sa správa, že banka má problém a príde ešte jeden kód. Tak sa aj stalo a potvrdila som ho. Vzápätí sa internetové spojenie prerušilo,“ prezradila Darina s tým, že pri oznámení neprekvapila, keďže jej internet občas padá.
„Keď som sa opäť prihlásila, z účtu mi len tak odišlo 3 000 € a 1 000 € do Belgicka a do Litvy, a to ja som nikdy do zahraničia platby nezadávala. V pobočke sme spísali žiadosť o vrátenie chybne zaslanej platby, no podľa mňa to bol obyčajný podvod a krádež,“ podotkla Darina s tým, že podala aj trestné oznámenie.
Peniaze strhlo aj staršemu manželskému páru z Nitry. „Nikdy neplatia cez internetbanking, vyberú si peniaze kartou a používajú hotovosť. Rodičia si chceli skontrolovať dôchodky. Majú dokonca dva účty a zmizlo im 2 500 € ,“ povedal ich syn, ktorý tvrdí, že rodičia už roky chodia len cez ikonku v počítači. „Dokonca majú len tlačidlové mobily,“ uzavrel syn s tým, že čakajú na vyjadrenie banky.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)