Zlý zvyk šoférov môže urýchliť opotrebenie dôležitého dielu vozidla, jeho oprava vyjde poriadne draho

auto-servis-šofér
Ilustračné foto. Zdroj: Freepik/freepik
Reklama

Štýl jazdy predurčuje, ako sa opotrebúva životne dôležitý komponent vozidla. Jeho nadmerné poškodenie by totiž mohlo viesť k celkovému zlyhaniu dielu, po ktorom vás čaká nákladná oprava.

Starostlivosť o vozidlo je zárukou jeho dlhej výdrže. Na pojazdnosť vplýva viacero faktorov, ale kľúčom je tiež správne šoférovanie. Inak hrozí, že vážne poškodíme jeden z najdôležitejších komponentov inštalovaných do benzínových či naftových vozidiel.

Štýl jazdy predurčuje, ako sa opotrebúva životne dôležitý komponent. Jeho nadmerné poškodenie by totiž mohlo viesť k celkovému zlyhaniu spojky a pravdepodobne k okamžitej poruche, ak dôjde k nárazu v cestnej premávke.

Všetko závisí od štýlu jazdy

Mechanik sa podelil s varovaním o riziku nákladnej opravy dielu, ktorý súvisí so zlyhaním spojky. Ako píše Express, v prípade opotrebenia spojkovej lamely v dôsledku nesprávneho šoférovania budú mať motoristi hlboko do peňaženky, ak budú chcieť vymeniť starý kus za nový.

Spojková lamela je súčasťou spojky v automobiloch, ktorá slúži na prenos krútiaceho momentu z motora na prevodovku. Je to kovová doska, ktorá má na jednej strane trenie s prítlačnou doskou a na druhej strane s otáčajúcou sa časťou (ako je hriadeľ alebo komponent prevodovky).

„Ako dlho spojka vydrží, závisí čisto od vášho štýlu jazdy. Trecí materiál, mäkká „žmolka“ za volantom, predstavuje životnosť vašej spojky,“ hovorí mechanik.

Keď stlačíte spojku, lamela sa odpojí od otáčajúceho hriadeľa a motor prestane prenášať krútiaci moment na prevodovku. Keď naopak uvoľníte spojku, lamela sa opäť pritisne k hriadeľu a umožní prenos výkonu motora do prevodovky. Táto časť je kľúčová pre hladký a efektívny prenos energie medzi motorom a kolesami auta.

Náklady sa môžu líšiť

Spojkové lamely sa väčšinou vyrábajú z materiálov, ktoré odolajú vysokým teplotám a opotrebovaniu, pretože proces spájania a oddeľovania je náročný na trenie a zahriatie.

Nadmerné poškodenie je najčastejšou príčinou zlyhania spojky. „Toľko ľudí sa naučilo pri státí na semaforoch držať nohu na spojke alebo používať prevodovku na spomalenie. Všetky tieto zvyky zvyšujú opotrebenie samotnej spojkovej lamely a spôsobia jej následné opotrebovanie.“

Náklady sa môžu líšiť aj v závislosti od toho, či je potrebné vymeniť alebo nastaviť diely okolo spojky. Mechanik zdôrazňuje, že proces výmeny môže zahŕňať akékoľvek poškodenie zotrvačníka, lanka spojky alebo hydraulického systému.

Výsledná oprava by tak motoristov mohla vyjsť poriadne draho, v rádoch stoviek eur a pokojne môžeme hovoriť aj o štvorcifernej sume v závislosti od značky a modelu. Ak si nie ste istý, či je potrebné meniť aj iné súčasti spojky (ako prítlačnú dosku alebo ložisko), tieto náklady môžu zvýšiť cenu opravy.

„Môj svokor ma naučil pri jazde, že výmena brzdových doštičiek je oveľa lacnejšia ako výmena prevodovky,“ dodal.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Auto-moto