Štýl jazdy predurčuje, ako sa opotrebúva životne dôležitý komponent vozidla. Jeho nadmerné poškodenie by totiž mohlo viesť k celkovému zlyhaniu dielu, po ktorom vás čaká nákladná oprava.
Starostlivosť o vozidlo je zárukou jeho dlhej výdrže. Na pojazdnosť vplýva viacero faktorov, ale kľúčom je tiež správne šoférovanie. Inak hrozí, že vážne poškodíme jeden z najdôležitejších komponentov inštalovaných do benzínových či naftových vozidiel.
Štýl jazdy predurčuje, ako sa opotrebúva životne dôležitý komponent. Jeho nadmerné poškodenie by totiž mohlo viesť k celkovému zlyhaniu spojky a pravdepodobne k okamžitej poruche, ak dôjde k nárazu v cestnej premávke.
Všetko závisí od štýlu jazdy
Mechanik sa podelil s varovaním o riziku nákladnej opravy dielu, ktorý súvisí so zlyhaním spojky. Ako píše Express, v prípade opotrebenia spojkovej lamely v dôsledku nesprávneho šoférovania budú mať motoristi hlboko do peňaženky, ak budú chcieť vymeniť starý kus za nový.
Spojková lamela je súčasťou spojky v automobiloch, ktorá slúži na prenos krútiaceho momentu z motora na prevodovku. Je to kovová doska, ktorá má na jednej strane trenie s prítlačnou doskou a na druhej strane s otáčajúcou sa časťou (ako je hriadeľ alebo komponent prevodovky).
„Ako dlho spojka vydrží, závisí čisto od vášho štýlu jazdy. Trecí materiál, mäkká „žmolka“ za volantom, predstavuje životnosť vašej spojky,“ hovorí mechanik.
Keď stlačíte spojku, lamela sa odpojí od otáčajúceho hriadeľa a motor prestane prenášať krútiaci moment na prevodovku. Keď naopak uvoľníte spojku, lamela sa opäť pritisne k hriadeľu a umožní prenos výkonu motora do prevodovky. Táto časť je kľúčová pre hladký a efektívny prenos energie medzi motorom a kolesami auta.
Náklady sa môžu líšiť
Spojkové lamely sa väčšinou vyrábajú z materiálov, ktoré odolajú vysokým teplotám a opotrebovaniu, pretože proces spájania a oddeľovania je náročný na trenie a zahriatie.
Nadmerné poškodenie je najčastejšou príčinou zlyhania spojky. „Toľko ľudí sa naučilo pri státí na semaforoch držať nohu na spojke alebo používať prevodovku na spomalenie. Všetky tieto zvyky zvyšujú opotrebenie samotnej spojkovej lamely a spôsobia jej následné opotrebovanie.“
Náklady sa môžu líšiť aj v závislosti od toho, či je potrebné vymeniť alebo nastaviť diely okolo spojky. Mechanik zdôrazňuje, že proces výmeny môže zahŕňať akékoľvek poškodenie zotrvačníka, lanka spojky alebo hydraulického systému.
Výsledná oprava by tak motoristov mohla vyjsť poriadne draho, v rádoch stoviek eur a pokojne môžeme hovoriť aj o štvorcifernej sume v závislosti od značky a modelu. Ak si nie ste istý, či je potrebné meniť aj iné súčasti spojky (ako prítlačnú dosku alebo ložisko), tieto náklady môžu zvýšiť cenu opravy.
„Môj svokor ma naučil pri jazde, že výmena brzdových doštičiek je oveľa lacnejšia ako výmena prevodovky,“ dodal.