Európska únia sa chystá hlasovať 4. októbra 2024 o zavedení ciel na čínske elektrické vozidlá, pričom clá môžu dosiahnuť až 45 %. Tento návrh vznikol po vyšetrovaní Európskej komisie, ktorá zistila, že čínski výrobcovia elektromobilov profitujú z nespravodlivých štátnych dotácií, čím sa stávajú neprimerane konkurencieschopnými voči európskym výrobcom. Navrhované clá sú súčasťou opatrení, ktoré majú ochrániť európsky automobilový priemysel. Ak budú clá schválené, nadobudnú účinnosť už v novembri a budú platiť nasledujúcich päť rokov.
Podľa Bloomberg, Čína tieto obvinenia odmieta a varovala pred možnými odvetnými opatreniami, vrátane zavedenia ciel na európske produkty ako mliečne výrobky, koňak a bravčové mäso. Okrem toho Peking vyhlásil, že pripravuje odvolanie voči týmto opatreniam na Svetovej obchodnej organizácii (WTO).
Nemecko a Španielsko vyjadrili obavy z možných následkov, pričom Nemecko upozorňuje na riziko obchodnej vojny s Čínou, ktorá je druhým najväčším obchodným partnerom Európy. Nemecký minister hospodárstva Robert Habeck varoval, že zavedenie ciel môže mať nepriaznivé dôsledky pre obe strany. Nemecké automobilky, ktoré aktívne obchodujú s Čínou, by mohli utrpieť, ak Čína zavedie odvetné clá na európske výrobky, najmä luxusné automobily.
Na druhej strane Francúzsko a Taliansko silno podporujú zavedenie ciel, pretože veria, že ochránia svoj automobilový priemysel pred lacnou čínskou konkurenciou, ktorá profituje zo subvencií. Francúzsko už dlho upozorňuje na nerovnosť na trhu a vyzýva na prijatie opatrení na ochranu európskych výrobcov.
Hoci niektoré členské štáty EÚ vyjadrujú obavy, Európska komisia očakáva, že má dostatočnú podporu na schválenie ciel. Na schválenie je potrebná kvalifikovaná väčšina 15 štátov EÚ, ktoré predstavujú aspoň 65 % obyvateľstva Únie. Rokovania medzi EÚ a Čínou o vyriešení tejto otázky budú pokračovať, aj keď clá budú schválené. EÚ však trvá na tom, že akékoľvek dohody musia byť v súlade s pravidlami WTO a musia riešiť negatívne dopady čínskych subvencií.
Čína v posledných rokoch výrazne investovala do svojho automobilového priemyslu, najmä v oblasti elektromobilov, a snaží sa expandovať na európsky trh. Ak EÚ schváli clá, prístup čínskych vozidiel na európsky trh sa značne skomplikuje, čo pravdepodobne zvýši ich ceny a obmedzí konkurencieschopnosť.