Supermarkety ale s počtom zliav a výhodných ponúk, mnohokrát spojených s vernostnými kartami, v posledných rokoch pritvrdzujú. Niektoré sú dnes úplne zaplavené žltými alebo inak výrazne zafarbenými cenovkami hlásajúcimi zľavu. Niekedy je to pritom len desaťhalier, takže pri bežnom nákupe jedného alebo niekoľkých málo balení nie je cenový rozdiel žiadny. „V záplave zľavových akcií je ťažké identifikovať, kedy ide o skutočne výhodný nákup a kedy o marketingový ťah predajcu. Stretávame sa preto s prípadmi, keď nastáva u spotrebiteľov vytriezvenie z výhodného nákupu, keď si napríklad cenu výrobku porovnajú na internete,“ uviedol pre Novinky vedúci právneho oddelenia spotrebiteľskej organizácie dTest Jan Šůra.
Reťazce sa súdia
Mieru falošných zliav mala zmierniť aj vlaňajšia novela zákona o ochrane spotrebiteľa. Určuje, že ako cena pred zľavou musí byť uvedená najnižšia cena, za ktorú sa tovar predával za posledných 30 dní. Pri porušení tohto pravidla hrozí obchodom pokuta až päť miliónov korún, a napriek tomu ho porušujú. Len v prvom polroku uložila Česká obchodná inšpekcia supermarketom sankcie vo výške takmer 11 miliónov korún.
Napríklad Albert však začal operovať s pojmom zľavy oproti bežnej cene a kvôli odlišnému výkladu zákona sa obrátil na súd. Podobne to vidí nemecký reťazec Aldi, ktorý podal predbežnú otázku k Súdnemu dvoru EÚ.
Kedysi rožky na konci regála
„Kedysi bola taktikou usporiadanie regálov, kedy ste museli kvôli rožkom prejsť celý obchod, aby bolo jednoduchšie do košíka pridať aj niečo ďalšie. Alebo umiestnenie cenovo zaujímavého tovaru vo výške očí. Dnes sú to v podstate tie agresívne výzvy na nákupy v zľave,“ poznamenal k záplave zliav v obchodoch riaditeľ Združenia českých spotrebiteľov Viktor Vodička.
Typickou stratégiou sú aj neprimerane vysoké zľavy na niektoré populárne výrobky. Supermarket potom spolieha na to, že si zákazník kúpi aj niečo ďalšie, na čom zarobí, alebo že ponukou priláka nových zákazníkov.
„Keď jeden začne znižovať ceny, druhý musí tiež. Firmy ale zároveň vedia, kde sú limity, a snažia sa ich dodržiavať, aby si udržali ziskovosť. Navyše, akonáhle naučíte spotrebiteľa, že si má počkať na zľavu, počká si na zľavu. Mnohí Česi si neradi niečo odopierajú,“ dodal Le Veneur.
Zľavy však nemusia byť nefér len voči spotrebiteľom. „Mnohé zľavy sú s výrobcami spoločne plánované, veľkí predajcovia sú ale schopní uplatňovať zľavy nad rámec týchto spoločných marketingových akcií. To je pre výrobcov nepríjemné, pretože im predajcovia môžu kaziť vnímanie značky,“ doplnil Stříteský.
Navyše tieto svojvoľné zľavy vytvárajú tenzie v rokovaniach s ostatnými predajcami, ktorí môžu podozrievať výrobcov z poskytovania výhodnejších podmienok konkurencii.