Zľavové ŠIALENSTVO v Česku. Ľudia už nevedia, koľko čo vlastne STOJÍ

Reklama
Ilustračné foto. Zdroj: FOTO TASR/František Iván

Nejde pritom len o predajcov. Antimonopolný úrad vlani pri skúmaní obchodu s cukrom konštatoval, že maloobchodný trh s potravinami v Česku má oligopolný charakter.

To znamená, že v odvetví pôsobí len pár výrobcov a spracovateľov, ktorí ovládajú väčšinu trhu. Všeobecne však nikto nemá dominantné postavenie, a tak úrad konštatoval, že český trh je konkurenčný. V Nemecku dôveru nevzbudzujú
„Práve zľavy sú jednou z hlavných prekážok rastu privátnych značiek, ktoré oproti západným krajinám dosahujú v Česku stále relatívne nízky podiel,“ dodal prodekan pre komunikáciu Fakulty podnikohospodárskej Vysokej školy ekonomickej v Prahe Václav Stříteský.

Ako je ale možné, že v susednom Nemecku s väčšou kúpyschopnosťou je niektorý tovar aj lacnejší, ale pritom tam nemajú zďaleka toľko zliav? Len veľkosťou krajiny a jej trhu to nie je.

„V Nemecku je stratégia supermarketov stavaná skôr na stabilnej cenovej politike než na agresívnych zľavách. Nemeckí spotrebitelia sú o niečo citlivejší a kladú dôraz skôr na dôveryhodné ceny,“ poznamenala advokátka Andrea Voříšková z eLegal.

Inými slovami, Česi majú to, čo sami pripustia. V Nemecku je tiež prísnejšia legislatíva. „V minulosti boli predpisy ešte prísnejšie. Teraz sa dodržiavajú veľa samoregulačne, napríklad ako dlho a v akom rozsahu môžu byť zľavy poskytované,“ podotkol Le Veneur.

„Dôvodom je to, že nemecký zákazník vyžaduje stabilitu. Takže obchodník aj výrobca tak nechcú robiť zo seba pred serióznymi zákazníkmi šaškov, že ich ceny stále lietajú hore a dolu,“ myslí si.

Lovci zliav

Podľa výskumu NADA Research sa s výrokom: „Nakupujem čo najlacnejšie, využívam zľavy,“ stotožňuje takmer 18 percent Čechov.

„V tejto skupine sa častejšie nachádzajú ľudia vo veku 15 až 34 rokov, ktorí spadajú do nižšej alebo nižšej strednej životnej úrovne. Ako lovci zliav sa často prezentujú mamičky na materskej dovolenke a študenti,“ zhrnul Martin Chalupník z NADA Research.

Zľavy veľmi často vyhľadávajú aj dôchodcovia, ktorých Rada seniorov ČR aktuálne bojuje za to, aby zostali zachované tlačené letáky informujúce o akciách v obchodoch. Dôchodcovia ušetria, ale súčasne pre nich bývajú prechádzky či výjazdy za „špeciálnymi ponukami“ aj formou plánovania a trávenia voľného času.

„Pre české prostredie v rámci európskeho kontextu je neprehliadnuteľná skutočnosť pretrvávania inflácie a pomalý ekonomický rast, ktoré nahrávajú významu cien a zľavových akcií pre spotrebiteľov,“ vysvetlil dôvody, prečo Česi viac reagujú na akčné ponuky, Oldřich Vávra z Fakulty podnikohospodárskej Vysokej školy ekonomickej.

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2 3
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie