Hrubý zisk firiem v odbore rastie od roku 2013, kedy sa odrazil od dna s 80 miliónmi. Vtedy boli v krajine ešte zárobkové obchody InterSpar a Spar, ktoré o rok neskôr kúpila skupina Ahold. Plošne zlé výsledky, ktoré sa čiastočne odrazili aj na situácii v ČR, či na SK malo aj Tesco.
Päť najväčších firiem ovláda 70 percent trhu, čo je podľa výskumníkov z hľadiska Európskej únie priemer na úrovni Estónska, Nemecka, Srbska alebo Veľkej Británie. Vyššie hodnoty sú napríklad v Belgicku alebo vo Francúzsku, kde najväčšie podniky majú až 85 percent trhu, alebo na Slovensku či v Rakúsku. Naopak menej koncentrovaný je trh v Maďarsku či Poľsku.
Rast obchodov nebol cez akvizície
Prakticky žiadne zmeny z hľadiska podielu na trhu sa ale neuskutočnili skrze akvizície firiem – s dvoma výnimkami. Prvá je z roku 2006, kedy Tesco kúpilo 27 obchodov odchádzajúceho nemeckého reťazca Edeka a podiel na trhu mu tak stúpol o percentuálny bod. Druhú potom nákup 150 diskontov Plus v roku 2008 skupinou Rewe, ktoré sa následne podiel zvýšil o 3,5 percentuálneho bodu. Ale napríklad investícia Aholdu do spomínaného Sparu trhový podiel firme prakticky nezvýšila.
Hlavné zmeny na trhu, napríklad nárast Lidlu zo 4,3 na 15,5 percenta, bol na základe organického rastu firmy, teda schopnosti pretiahnuť zákazníkov na svoju stranu.
Výskum bol do veľkej miery založený na údajoch z výročných uzávierok firiem. Za rok 2023 ešte nie sú známe, do celkových výsledkov potom nemohli bádatelia zaradiť ani rok 2022. Kaufland, ktorého finančný rok nekončí 31. decembra, ale až 28. februára, totiž svoje výsledky ešte nezverejnil.
Absencia roku 2022 je podľa Prouzy škoda; tvrdia, že by z nich bolo vidieť, že obchody, na úkor svojho zisku, absorbovali časť vtedajšieho zdražovania.