Zaujímavý tovar a silný marketing. Čínske e-shopy lákajú mladých a neudržateľných

Reklama
Ilustračné foto. Zdroj: Pixabay.com

Niekoľko štátov a inštitúcií považuje lacné čínske e-shopy za hrozbu pre súkromie a kybernetickú bezpečnosť občanov. „Mobilné aplikácie týchto e-shopov žiadajú o nadmerné a zavádzajúco opísané práva k vášmu telefónu, riziko zneužitia napríklad čínskou vládou hypoteticky určite existuje. Prakticky však vnímam za oveľa problematickejšiu normalizáciu prijímania invázie do súkromia len kvôli o niečo lacnejšej plastovej kópii originálnych produktov dovážaných cez pol zemegule. Toto etické hľadisko, aj s ohľadom na ekológiu a udržateľnosť, by sme mali pri nákupoch na týchto e-shopoch minimálne zvážiť,“ upozorňuje Petr Špiřík, partner poradenskej spoločnosti PwC a expert na kyberbezpečnosť.

Podľa údajov Eurostatu v celej EÚ využíva internet 92 percent ľudí, 70 percent z nich nakupuje online aspoň raz ročne. Každý piaty človek pritom pri nákupe online zaznamenal nejaké problémy, zvyčajne s oneskoreným doručením alebo dodaním iného tovaru, než si objednal. Dve percentá nakupujúcich priznávajú, že sa priamo stali obeťou podvodu.

„Z podnikateľského hľadiska vnímam tieto mimoeurópske e-shopy ako nerovný boj. Mám pocit, že neplatia dane, recyklačný poplatok, clo, nedodržujú legislatívu alebo zloženie produktu. Nechápem, prečo sa to stále nerieši ani nepenalizuje,“ domnieva sa Ruslan Skopal, výkonný riaditeľ a spolumajiteľ webu Trenýrkárna.cz.

Z prieskumu Eurostatu tiež vyplynulo, že nakupovanie na internete v Európskej únii sa v jednotlivých krajinách výrazne líši. Zjednodušene povedané, čím ďalej na západ a na sever, tým častejšie ľudia objednávajú tovar na internete.

Naopak, čím ďalej na juh a na východ, tým sú nákupy menej časté. V Bulharsku, Rumunsku alebo Taliansku nakupuje na internete len každý druhý človek.

„Nie je to pritom spôsobené dostupnosťou internetu, tá je na podobnej úrovni ako u nás. Južanské národy však stále viac stavajú na osobný kontakt a nakupovanie pre nich zostáva príležitosťou k sociálnej interakcii,“ domnieva sa Tomáš Čupr, riaditeľ spoločnosti PPC Profits, jedného z lídrov online marketingu v Českej republike.

1 2 3
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie