„Dôvodom môže byť nižšia zrozumiteľnosť vplyvov na udržateľnosť, ale aj iné faktory, ktoré robia nakupovanie na týchto nových platformách atraktívnym, najmä extrémne nízke ceny. Shein a Temu sú pre mladých zákazníkov atraktívne aj výberom trendového tovaru či marketingom na sociálnych sieťach,“ hovorí David Antoš, odborník na e-commerce a analytik spoločnosti Boston Consulting Group.
Na čínskych platformách však nenakupujú iba mladí. Vďaka dobre cieleným reklamám sa Sheinu a Temu darí oslovovať aj staršie generácie, často bez toho, aby vedeli, o aký typ e-shopu ide. „Navyše dodacia lehota okolo dvoch týždňov je výrazne rýchlejšia ako z webov Aliexpress alebo Wish, čo je pre mnohých ľudí veľké plus,“ tvrdí Petr Litavec, výkonný riaditeľ spoločnosti Authentica Fulfillment.
Čoraz väčším problémom sa stáva aj bezpečnosť online nákupov, ktorú ľudia stále podceňujú – či už ide o ochranu osobných údajov alebo platobných metód. Počet rôznych internetových podvodov, často veľmi rafinovaných, neustále narastá.
Na internete sa práve seniori často riadia len cenou, nie bezpečnosťou alebo hodnotením daného e-shopu zákazníkmi.
„Naopak, mladí sú technicky zdatnejší a dokážu rozpoznať podvod od reálneho produktu, ale sú ‚ochotnejší‘ pri nákupoch riskovať. Z môjho pohľadu je to bežný osobnostný vývoj. Čím je človek skúsenejší, tým sa viackrát popálil a stáva sa konzervatívnejším vo svojich voľbách a obavách z cudzieho a neznámeho, čo do určitej miery čínske weby predstavujú,“ prehlasuje Jan Skovajsa, generálny riaditeľ a spolumajiteľ digitálnej agentúry myTimi.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)