Na online nákupy pravidelne na vyrážajú všetky generácie. Obzvlášť aktívni sú mladí, a to nielen na domácich e-shopoch, píše idnes.cz.
Online nákupy ťahá mladá generácia. „Pre mladú generáciu je úplne prirodzené nakupovať cez sociálne siete, kde už majú profil a často aj uloženú platobnú kartu,“ upozorňuje David Cikánek, expert na Amazon.
Na ázijských e-shopoch najčastejšie nakupujú zákazníci do 25 rokov. V tejto vekovej kategórii podiel nákupov mimo Európy vlani dosiahol 25 percent všetkých objednávok, zatiaľ čo v roku 2022 to bolo len 15 percent.
„Mladí neriešia, či ide o zahraničný e-shop. Vedia po anglicky, orientujú sa na webe a používajú platobné metódy, ktoré tieto e-shopy ponúkajú – Apple Pay, Google Pay a ďalšie. Jazyková a technická bariéra, ktorá môže obmedzovať iné generácie, pre nich neexistuje,“ uvádza Roman Dušek, šéf produktu spoločnosti Luigi’s Box, ktorá umožňuje e-shopom inteligentné vyhľadávanie a odporúčanie produktov.
Predovšetkým nástup čínskych značiek, ako sú Temu alebo Shein, zamiešal kartami na európskom trhu e-commerce. S obrovskými rozpočtami na reklamu, veľkými marketingovými kampaňami a nízkymi cenami prilákali hlavne mladých zákazníkov z generácie Z.
„Je možné, že práve tieto trhoviská sú medzi mladými ľuďmi proporcionálne populárnejšie než u zvyšku populácie,“ myslí si Michal Benatzky, marketingový manažér e-commerce platformy Upgates.
Navyše, videá s rozbaľovaním nákupov z Temu a ďalších e-shopov sú obľúbeným formátom medzi mnohými influencermi na sociálnej sieti TikTok. „Lacný nekvalitný tovar, ktorý napodobňuje drahé tradičné značky, je pre mnohých mladých ľudí, ktorí typicky nemajú v tejto životnej fáze veľa peňazí, jedinou cestou, ako si splniť konzumný sen,“ myslí si Ondřej Tyleček, generálny riaditeľ kreatívnej agentúry Fairy Tailors.
Nebezpečne lacný tovar
Vo viacerých krajinách Európy možno pozorovať nesúlad medzi proklamovaným záujmom o udržateľnosť a skutočným správaním. Zatiaľ čo v leteckej doprave alebo využívaní plastov sa snaha o šetrnejšie správanie k prírode premietla do zákazníckych preferencií, v e-commerce zatiaľ viditeľná nie je.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)