Záškoláctvo na Slovensku sa stáva čoraz väčším problémom. Počet neospravedlnených hodín rapídne vzrástol

Reklama
Ilustračná fotografia (Zdroj: TASR/František Iván)

Počet neospravedlnených hodín u žiakov základných škôl v posledných rokoch výrazne vzrástol. Hlavnými príčinami absencie sú záškoláctvo a možnosť ospravedlniť neprítomnosť prostredníctvom zákonných zástupcov.

Tento trend vyplýva z analýzy Štátnej školskej inšpekcie (ŠŠI) za školské roky 2017/2018 až 2022/2023. „Počet ospravedlnených vymeškaných hodín na žiaka sa za sledované obdobie zvýšil o takmer sto percent,“ uviedla pre TASR hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská.

Po pandémii sa počet zvýšil

Podľa jej slov, pred pandémiou COVID-19 ŠŠI zaznamenala priemerne dva až tri týždne neospravedlnených hodín na žiaka počas celého školského roka. Po pandémii sa tento počet zvýšil na takmer štyri týždne a v školskom roku 2022/2023 dosiahol takmer päť týždňov absencie. Analýza dát ŠŠI tiež ukázala, že žiaci z marginalizovaných rómskych komunít (MRK) ospravedlnene vymeškali takmer sedem týždňov. Štofková Dianovská zdôraznila, že práve týmto žiakom by mala škola poskytovať podporné opatrenia.

„Tie však môže zmysluplne poskytovať len tým žiakom, ktorí ju pravidelne navštevujú,“ priblížila. Podobný trend ako na základných školách zaznamenala ŠŠI aj medzi žiakmi stredných odborných škôl v dvojročných učebných odboroch, kde počet vymeškaných hodín prevyšoval počet absencií žiakov z MRK.

Vplýva na to viacero problémov

Podľa hlavnej inšpektorky sa žiaci vyhýbajú škole kvôli nedostatku motivácie, nezdravému rodinnému prostrediu, narušeným vzťahom medzi učiteľmi a žiakmi, ako aj problémom medzi samotnými spolužiakmi.

„Dlhodobé a neriešené záškoláctvo prináša ďalšie problémy, ktoré znižujú šancu na ich budúce uplatnenie v živote,“ varovala inšpektorka.

V prípade, že žiak vymešká viac ako 15 vyučovacích dní bez ospravedlnenia, je škola povinná informovať príslušné orgány. Aj keď v školskom roku 2022/2023 bolo zaslaných 1360 oznámení, iba 119 z nich bolo následne riešených. ŠŠI to považuje za znak nízkej aktivity týchto orgánov, najmä pri žiakoch z MRK.

ŠŠI odporúča školám vytvárať pozitívnu atmosféru, aby žiaci cítili bezpečie a motiváciu. Rovnako navrhuje zriadenie funkčných školských podporných tímov a angažovanie pedagogických asistentov ovládajúcich rómsky jazyk.

„Rovnako je potrebné nastavenie pravidiel v školskom poriadku a pravidelná analýza dochádzky, ako aj informovanie zákonných zástupcov žiakov o dochádzke,“ dodala.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie