Aryeh Neier, americký aktivista za ľudské práva, ktorý v roku 1991 napísal správu o väzenských podmienkach v Indii, ktorá dokumentuje vyčerpávajúcu realitu znásilňovania vo väzbe a následných tehotenstiev, hovorí, že nie je prekvapený, keď sa dozvedel, že zneužívanie, o ktorom informoval pred viac ako tromi desaťročiami. stále prevláda. „Toto zneužívanie zahŕňa sexuálne vykorisťovanie mnohých zadržiavaných žien, ako aj niektorých zadržiavaných mužov. V priebehu rokov sa objavilo niekoľko hrozivých správ o indických väzniciach. Zdá sa, že tieto nevedú k významným zmenám. Toto by malo byť zdrojom národnej hanby,“ hovorí Neier, ktorý spoluzakladal Human Rights Watch.
V správe ministerstva pre rozvoj žien a detí z roku 2018 o väzenkách sa uvádza, že násilie voči uväzneným ženám – „vrátane sexuálneho násilia zo strany väzňov a úradov“ – bolo hlásené po celej krajine. „Oficiálne správy však zostávajú podceňované kvôli strachu väzeniek z odvety, keďže sú nútené zostať na rovnakom mieste ako ich páchatelia,“ uvádza sa v správe.
Odborníci tvrdia, že ekonomicky alebo sociálne najviac marginalizované ženy sú oveľa zraniteľnejšie voči sexuálnemu zneužívaniu vo väzbe. „Vo väzniciach vládne tuhá dynamika moci. Hierarchia robí zo žien patriacich do marginalizovaných komunít ciele pre sexuálnych predátorov,“ hovorí predstaviteľ organizácie so sídlom v Dillí, ktorý uprednostňuje zostať v anonymite kvôli „citlivosti problému“.
Keď bola Lucy znásilnená, podľa súdnych záznamov si spoluväzni uvedomili, čo sa jej stalo, a zalarmovali úrady. Lekárska prehliadka potvrdila útok – a odhalila aj skutočnosť, že Lucy bola dieťa. „Nikto sa predtým neobťažoval to zistiť,“ hovorí Lucy. Jej útočníkov zatkli a obvinili. Kým jeden z obvinených zomrel vo väzbe, zvyšných dvoch o desať rokov neskôr spod obžaloby oslobodili.
Na otázku, či má pocit, že v jej prípade bola dosiahnutá spravodlivosť, Lucy pokrúti hlavou. Ukáže na seba a potom pokrčí plecami. Jej 65-ročný strýko Gabriel, ktorý sedí po jej boku, hovorí: „Nikoho nezaujíma bolesť chudobných ľudí ako ona – chudobných ľudí ako my.“ V malom dome s jednou spálňou, ktorý zdieľa s tromi ďalšími členmi rodiny v preplnenom slume v Kalkate, sa kresťanka Lucy obráti k provizórnemu oltáru a spojí ruky v modlitbe.