Zamestnanci majú na starosti čistenie automatov aj v Lidli, Terne, Kauflande a Coop Jednote. Obchodníci tvrdia, že tento proces prebieha na dennej báze, v prípade potreby aj viackrát denne.
Nespokojný zamestnanec nemeckého reťazca však tvrdí, že pracovníci nie sú schopní stroj patrične vyčistiť, čo má za následok už spomínaný zápach a „lepkavosť“ automatov.
„To by sme museli rozobrať polovicu stroja, aby sme sa dostali do tých pásov. My môžeme vyčistiť len to, čo je okolo. Každý zamestnanec povedal, že tam ruku nebude dávať a že to čistiť nebude. Keby sme to mali poriadne vyčistiť, je to robota na celý deň a naša vlastná práca potom stojí,“ uviedol.
Hĺbkové čistenie sa vykonáva raz ročne
Všetky reťazce zároveň uviedli, že raz ročne, respektíve podľa potreby, nastupuje aj „čistiaca čata“ z firmy, ktorá im zálohomaty dodáva, a vykoná hĺbkové čistenie zariadení. Do väčšiny reťazcov dodávajú fľaškomaty spoločnosti Tomra a RVM Systems.
Cez automaty prvej zmienenej firmy sa vracia 75 až 80 percent všetkých vratných obalov na Slovensku a zákazníci ich využívajú v Lidli, Kauflande, Tescu, Bille, Coop Jednote, no aj v menších reťazcoch ako sú Sintra, Makos či Yeme.
Spoločnosť RVM sa zase orientuje skôr na domáce reťazce. S firmou Tomra sa delí o pobočky Coop Jednoty, ďalej sú jej automaty dostupné v CBA, Terne, Kraji či reťazcoch Milk-Agro, Libex, Koruna a ďalších.
Obaja dodávatelia potvrdili, že servisné čistenie technikmi majú dohodnuté s jednotlivými obchodníkmi individuálne a podľa potreby.
„Za pravidelné čistenie je plne zodpovedný vlastník automatu, ktorý by ho mal udržiavať v čistote, aby vizuálne nebol odpudivý a jednotlivé časti, ktoré sa majú čistiť, boli plne funkčné. My ako dodávateľ automatov, sa staráme o servis a ako doplnkovú službu ponúkame hĺbkové čistenie automatov za poplatok a toto čistenie doporučujeme minimálne jeden až dvakrát ročne,“ priblížil Ivan Václavek, riaditeľ spoločnosti RVM Systems.