Zákaz mobilov na školách funguje. Ako by mohli svet a Nový Zéland inšpirovať Slovensko

Reklama
Ilustračná fotografia. Zdroj: FREEPIK/DCStudio

„Ministerstvo školstva „nezakazuje“ ani inak neurčuje obmedzovanie mobilných telefónov počas vyučovania, nakoľko je situácia s ich využívaním v jednotlivých školách odlišná. Školy si podľa svojich konkrétnych podmienok nastavujú vo svojom školskom poriadku pravidlá používania mobilných telefónov, ich obmedzenie alebo zákaz v zmysle ustanovenia školského zákona,“ uviedol odbor komunikácie a marketingu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.

„Niektoré školy aktívne využívajú mobilné telefóny žiakov počas vyučovania, vedú žiakov k osobnej disciplinovanosti a zodpovednosti, iní majú ich prísny zákaz cez prestávky, ale cez vyučovacie hodiny s nimi žiaci pracujú, prípadne opačne,“ uvádza ďalej ministerstvo vo svojej odpovedi.

Jednou zo slovenských základných škôl, kde žiaci nemajú počas vyučovania k dispozícii svoje smartfóny, je waldorfská škola na Polárnej ulici v Košiciach.

„Prax u nás je taká, že dieťa (2. stupeň ZŠ) pred vyučovaním odovzdá mobil do krabice a po skončení vyučovania si ho z krabice vezme,“ hovorí Slavomír Lichvár, koordinátor mediálnej výchovy na súkromnej košickej škole. Niektorí pubertiaci vidia ako akt nedôvery voči nim, že nemôžu mať telefóny vypnuté v taške, ale inak všetci pravidlo akceptujú a pomerne dobre chápu jeho opodstatnenie,“ dodáva s tým, že waldorfské školy (zamerané na široký rozsah nadaní svojich žiakov) apelujú na potrebu veku primeranej mediálnej výchovy, ktorej súčasťou je aj informatika.

„Rodičov nabádame, aby pred 12. rokom života dieťaťu smartfón nekupovali, respektíve v prípade kúpy opatrili bezpečnostným softvérom a informovali sa o stránkach, ktoré dieťa navštevuje.“

Zákaz používania mobilov na školách má svoje pre a proti. Globálne sa zatiaľ ukazuje ako účinný, no ak určitá technológia zlepšuje študijné výsledky, nie je dôvod nesúhlasiť so správou UNESCO. Prístup slovenských škôl by sa možno mohol inšpirovať po prvých výsledkoch z Nového Zélandu, kde sa zdá byť situácia s klesajúcou gramotnosťou porovnateľná.

Nedávne výsledky medzinárodnej štúdie OECD PISA 2022 dokumentujú, že 15-roční slovenskí žiaci sa v čitateľskej a prírodovednej gramotnosti pohybujú pod priemerom krajín OECD. Minister školstva Tomáš Drucker označil výsledky tejto štúdie za „národnú tragédiu“.

1 2 3
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie