Na odvrátenie pozornosti pri učení stačí aj upozornenie na mobilnom telefóne. Common Sense Media sledovala vo svojom výskume 200 mladých ľudí s Android smartfónmi a zistila, že počas dňa dostali priemerne 237 upozornení, z toho až štvrtinu počas vyučovacích hodín.
Existuje mnoho ďalších štúdií, ktoré skúmali aplikovanie metódy zákazu používania mobilov na školách vo svete. Výsledky boli vo väčšine prípadov pozitívne. Vo Francúzsku, Belgicku a Spojenom kráľovstve sa zlepšili študijné výsledky žiakov, rovnako tomu čiastočne bolo aj v Nórsku, kde sa objavil pozoruhodný rozdiel medzi chlapcami a dievčatami. Kým študentky dosiahli zlepšenie priemerných známok, na priemerne známky chlapcov nemal zákaz žiaden vplyv. Ako uviedli autori tohto výskumu, pravdepodobne to súvisí s tým, že viac času na telefónoch trávili práve dievčatá.
Štúdia v Španielsku takisto zaznamenala zlepšenie študijných výsledkov, a to konkrétne v testoch z matematiky a prírodných vied. Popritom vedci zistili, že sa tiež znížil podiel kyberšikany.
Opačný výsledok hlásil federálny výskum medzi riaditeľmi amerických škôl z roku 2016, kde kyberšikana naopak narástla práve so zákazom mobilov.
Kritici tohto zákazu apelujú na niekoľko prínosov smarfónov priamo počas vyučovania. Ide napríklad o rozvoj kritického myslenia študentov či prístup k informáciám. Samostatnou kapitolou je interaktívne vzdelávanie využívané už aj dnes, kedy sa žiaci prostredníctvom aplikácie na mobile môžu zapojiť do vedomostného kvízu na vyučovacej hodine.
Situácia na Slovensku
Slovenské ministerstvo školstva v súčasnosti nijako plošne neupravuje používanie mobilného telefónu na školách. Ministerstvo odkazuje na vyhlášku o základnej škole, kde sa píše, že pravidlá používania mobilných telefónov upravuje školský poriadok.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)