Inteligentné zariadenia sa stali neoddeliteľnou súčasťou nášho každodenného života. V tejto súvislostí sa však vedú mnohé diskusie o zdravom používaní mobilných telefónov. Jednou z potenciálne rizikových skupín v súvislosti s účinkami smartfónov sú deti a študenti.
Už niekoľko rokov sa vedie diskusia o tom, či je správne zakázať používanie mobilných telefónov na školách. Podľa správy UNESCO takmer každá štvrtá krajina sveta takýto zákaz už uzákonila. Obmedzenie používania telefónov sa však netýka len rozvinutých západných krajín, ale napríklad aj Kolumbie, Pobrežia Slonoviny či Bangládešu. Najnovšie sa chystá pripojiť do tejto skupiny štátov aj Nový Zéland.
Začiatkom decembra ohlásil novozvolený premiér Christopher Luxon, že v prvých 100 dňoch od nástupu vlády k moci chce aplikovať predvolebný návrh zákazu používania mobilných telefónov na školách. Ide o reakciu na klesajúcu úroveň gramotnosti v krajine, ktorú výskumníci označili ako krízu gramotnosti.
Vedci z Education Hub pripravili v roku 2022 prieskum, v ktorom zistili, že viac než jedna tretina 15-ročných detí na Novom Zélande vie ledva čítať a písať. Konzervatívna Novozélandská národná strana chce obmedzením používania smartfónov zvýšiť sústredenie a výkon žiakov na školách.
Metóda s jasnými výsledkami
Generálna riaditeľka UNESCO Audrey Azoulay apelovala v júli tohto roka na využitie digitálnych zariadení v oblasti vzdelávania. „Digitálna revolúcia v sebe nesie nesmierny potenciál, no tak ako zazneli výstrahy na jej reguláciu v rámci celej spoločnosti, podobná pozornosť sa musí dostávať aj spôsobu, ako sa využíva vo vzdelávaní.“
Správa UNESCO z roku 2023 monitorujúca globálne vzdelávanie zverejnila výzvu, aby sa smartfóny a iné technológie používali v triedach len vtedy, ak napomáhajú procesu učenia. Nemali by sa pritom používať nadmerne alebo nevhodným spôsobom.
Ďalšia štúdia skúmala vzdelávanie v 14 krajinách – od predškolákov až po vysokoškolákov. Zistilo sa, že používanie smartfónov v triedach odvádza pozornosť študentov od učenia. Sekundovali jej aj výsledky iného výskumu. Z nich sa zistilo, že študentom môže trvať až 20 minút, kým sa znova plnohodnotne začnú sústrediť na to, čo sa učili počas času, kedy boli rozptýlení.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)