Zadarmo, a napriek tomu ZARÁBA. Kde berie WhatsApp peniaze?

WhatsApp Messenger je bezplatná, multiplatformná aplikácia umožňujúca výmenu správ a multimediálnych súborov medzi vlastníkmi smartfónov pomocou internetu. Zdroj: Pexels

WhatsApp využívajú na komunikáciu miliardy ľudí po celom svete. Jeho služby pre bežného človeka napriek tomu zostávajú zadarmo. Ako je to možné? Platia mu totiž tie väčšie ryby.

Chatovacia platforma WhatsApp mala v júni takmer tri miliardy aktívnych používateľov. Informuje seznamzpravy.cz. Správy, ktoré si cez ňu posielajú, sú v predvolenom nastavení šifrované a využívajú výkonné počítačové servery, ktoré sa nachádzajú v rôznych dátových centrách po celom svete.

Prevádzka týchto serverov je pomerne nákladná, napriek tomu nikto z bežných užívateľov nemusí za používanie tejto populárnej chatovacej platformy zaplatiť ani korunu. Nejako ale získavať peniaze musí. Ako WhatsApp zarába a ako je možné, že zostáva pre bežného používateľa zadarmo, opísal spravodajský server BBC.

Jedným z dôležitých aspektov je to, že má za sebou obrovskú materskú spoločnosť, Metu. Tá vlastní aj sociálne siete Facebook a Instagram. Osobné účty sú ale zadarmo predovšetkým kvôli tomu, že WhatsApp zarába na firemných zákazníkoch, ktorí chcú komunikovať s bežnými používateľmi.

Firmy si od minulého roka môžu na WhatsAppe zadarmo zriaďovať kanály, pomocou ktorých môžu rozosielať správy každému, kto sa prihlási na odber.

Zdroj: Pexels

Za interakciu s jednotlivými zákazníkmi si ale musí priplatiť. Získajú potom ale nielen možnosť s nimi chatovať, ale aj vykonávať transakcie.

WhatsApp

  • WhatsApp Messenger je bezplatná, multiplatformná aplikácia umožňujúca výmenu správ a multimediálnych súborov medzi vlastníkmi smartfónov pomocou internetu.
  • Okrem textových správ užívatelia WhatsApp Messenger si môžu navzájom zasielať obrázky, videosúbory, audiosúbory a polohu na mape.
  • Názov WhatsApp je slovnou hračkou k obratu „What’s up?“ (angl.) – „Čo sa deje?“ a zo skratky App (ako aplikácia). Aplikácia používa koncové šifrovanie.
  • Spoločnosť bola založená v roku 2009 Američanmi Brianom Actonom a Jánom Koumom, bývalými zamestnancami Yahoo! WhatsApp Inc. sídli v Mountain View v Kalifornii. V októbri 2014 bola spoločnosť kúpená Facebookom.
Zdroj: Pexels

Napríklad v indickom Bengalúre je teraz možné kúpiť si cez WhatsApp lístok na autobus a vybrať aj konkrétne miesto na sedenie.

„Naša vízia, pokiaľ sa všetko podarí, je taká, že podnik a zákazník by mali byť schopní vybaviť všetko priamo vo vlákne chatu,“ uviedla pre BBC Nikila Srinivasanová, viceprezidentka pre obchodné správy v spoločnosti Meta.

„To znamená, že ak si chcete rezervovať letenku, požiadať o vrátenie, alebo chcete vykonať platbu, mali by ste byť schopní to urobiť bez toho, aby ste opustili chat. A potom sa už môžete vrátiť ku všetkým ostatným konverzáciám vo vašom živote,“ dodáva.

Firmy si teraz môžu tiež zaplatiť za odkaz, ktorý založí nový chat priamo z online reklamy na facebooku alebo instagrame. Podľa Srinivasanovej má táto funkcia pre technologického giganta sama o sebe hodnotu niekoľkých miliárd dolárov.

Každá platforma má svoj spôsob

Jednotlivé chatovacie platformy si postupom času našli vlastné cesty, ako financovať ich prevádzku a ako na nich zarábať. Napríklad Signal, ktorý je preslávený svojimi protokolmi zabezpečenia správ, ktoré sa v odvetví stali štandardom, je nezisková organizácia.

Tvrdí, že nikdy neprijala peniaze od investorov a namiesto toho funguje na základe darov, píše BBC. Medzi tie patrí aj finančná injekcia vo výške 50 miliónov dolárov, ktorú jej v roku 2018 poskytol Brian Acton, spoluzakladateľ spoločnosti WhatsApp.

„Naším cieľom je priblížiť sa čo najviac tomu, aby sme boli plne podporovaní drobnými darcami a spoliehali sa na veľké množstvo skromných príspevkov od ľudí, ktorým na Signale záleží,“ napísala vlani na blogu jeho prezidentka Meredith Whittakerová.

Ďalšou možnosťou je spoplatniť niektoré jej funkcie. Tak funguje napríklad Discord, cez ktorý spolu chatujú predovšetkým mladí gameri. Registrácia je síce zadarmo, ale napríklad prístup k hrám je už spoplatnený.

Ponúka tiež platené členstvo s názvom Nitro, ktorého výhodami sú napríklad streamovanie videa vo vysokej kvalite a vlastné emotikony, a to za mesačné predplatné 9,99 dolára, píše BBC.

Spoločnosť Snap, ktorá stojí za Snapchatom, podľa BBC kombinuje hneď niekoľko modelov

Ukazuje používateľom reklamy, má 11 miliónov platiacich predplatiteľov a taktiež predáva okuliare pre rozšírenú realitu, takzvané Snapchat Spectacles.

Zdroj: Pexels

A v rukáve má ešte ďalší trik.

Medzi rokmi 2016 a 2023 zarobila takmer 300 miliónov dolárov len na úrokoch z peňazí, ktoré si ukladala. Hlavným zdrojom príjmov Snapu je ale podľa BBC jednoznačne reklama, ktorá mu ročne vynesie viac ako 4 miliardy dolárov.

Ešte úplne iný spôsob našla britská spoločnosť Element

Tá účtuje vládam a veľkým organizáciám poplatky za to, že im poskytne svoj systém šifrovaných správ. Zákazníci spoločnosti síce používajú jej technológie, ale prevádzkujú ich sami na svojich súkromných serveroch. Desať rokov stará firma má podľa jej spoluzakladateľa Matthewa Hodgsona dvojciferné miliónové príjmy a blíži sa ziskovosti.

Najobľúbenejším obchodným modelom aplikácií na zasielanie správ podľa neho ale naďalej zostáva reklama, povedal Hodgson BBC.

„Mnoho chatovacích platforiem predáva reklamy tým, že sleduje, čo ľudia robia, s kým hovoria, a potom na ne cielia najlepšie reklamy,“ uviedol. Aby aplikácie o svojich používateľoch zistili informácie, ktoré môžu využiť na predaj reklamy, nemusí podľa Hodgsona ani vidieť obsah správ.

„Je to starý príbeh. Ak vy, ako používateľ, nič neplatíte, pravdepodobne ste vy ten produkt,“ uviedol Hodgson pre BBC.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie