fbpx

Za reklamou stojí celá veda. Ako ovplyvňuje neuromarketing naše nákupné správanie?

Reklama
Ilustračná fotografia (Zdroj: Pixabay)

Reklama na nás útočí z každej strany a je priam nemožné sa jej vyhnúť, všade sme priam bombardovaní množstvom reklám, ktoré sa snažia vzbudiť našu pozornosť a záujem o kúpu.

Ako sa nechávame podvedome manipulovať reklamou? Akú rolu v tom zohráva neuromarketing? Možno si to ani neuvedomujeme, ako sme ľahko ovplyvniteľní trikmi a fintami skúsených marketérov, píše portál karierainfo.zoznam.sk. Neuromarketing v praxi predstavuje spojenie neurovedy, ktorej úlohou je skúmanie ľudskej mysle a marketingu, ako už aj samotný názov naznačuje.

Na jednej strane skúma, ako zákazník reaguje na rozličné formy reklamy tzv. reklamné stimuly a na druhej strane, na základe rôznych experimentov a zistení vytvára ideálne spôsoby, ako si získať zákazníkovu pozornosť a motivovať ho k nákupu.

Prostredníctvom neuromarketingu sa obchodníci snažia lepšie porozumieť ľudskému mozgu a jeho reakciám, čím vytvárajú efektívnejšie kampane, ktoré majú za cieľ maximalizovať predaj a posilniť tak značku. Výsledkom je, že aj keď sa vedome rozhodujeme, naše podvedomie nás môže priviesť k nečakaným voľbám, ktoré sme pôvodne nemali v úmysle urobiť.

Čo patrí medzi hlavné a obľúbené techniky marketérov?

Paradox voľby

Lepšie povedané, všetkého veľa škodí. Čím viac produktov máme na výber, tým sa stávame nerozhodnejšími.  Ako raz povedal Antoine de Saint-Exupéry: „Zdá sa, že dokonalosť je dosiahnutá nie vtedy, keď už niet čo pridávať, ale keď už nie je čo uberať.“ 

A presne tak funguje aj naša myseľ, čím užší výber dostaneme, tým sa dokážeme skôr rozhodnúť, a tým pádom je oveľa väčšia pravdepodobnosť, že daný produkt alebo službu si zakúpime.

Sila vzrušenia

Možno sme pánmi svojich myšlienok, no zároveň aj otrokmi svojich emócií. Možno ste netušili, že práve emócie dokážu ovládať naše nákupné správanie. Aj z toho dôvodu sa obchodníci snažia prostredníctvom svojich produktov vzbudzovať smiech alebo vyvolať plač. Reklamy často využívajú silné vizuálne a zvukové podnety, ktoré cielene zasahujú naše podvedomie, a tým nás nenápadne vedú k tomu, aby sme si produkt kúpili.

Príbehy hýbu svetom

Reč je o tzv. Storytellingu a značí to, že tí čo rozprávajú príbehy, vládnu nie len tomuto svetu, ale aj nášmu nákupnému podvedomiu. Fakty a dátumy ľahko zabudneme, no príbehy nabité emóciami v nás dokážu vyvolať tak silné dojmy, že si ich zapamätáme. Presne tento fakt s obľubou využívajú aj marketéri.

Ak si zapamätáme príbeh, pri nákupnom rozhodovaní si ho ľahko vybavíme a presne to chcú všetci obchodníci. Byť zapamätateľní, ľahko rozpoznateľní a v konkurenčnom boji vyjsť ako víťazi.

Prirodzená túžba po hravosti

Rôzne formy hier, súťaží či kvízov patria k jedným z najefektívnejších spôsobov, ako motivovať zákazníkov a dostať ich presne tam, kde marketéri potrebujú. V tomto prípade sa jedná o gamifikáciu, ktorá predstavuje silný nástroj, ktorý dokáže efektívne manipulovať našimi rozhodnutiami a správaním prostredníctvom zábavy.

Gamifikácia využíva vo svoj prospech prirodzenú ľudskú túžbu po výzvach, súťažení a odmeňovaní. Podsúva zákazníkom rôzne zábavné a interaktívne zážitky, nenápadne ich tým navádza k želanému správaniu, ako je napríklad registrácia na webstránke, nákup produktov či zdieľanie obsahu na sociálnych sieťach.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie