Cena leteckej dopravy opäť rastie, keďže niekoľko nízkonákladových leteckých spoločností oznámilo zvýšenie cien leteniek. Tento trend je poháňaný viacerými faktormi, vrátane potreby pokryť dodatočné náklady na ochranu životného prostredia v Európe.
Zákazníci spoločnosti Smarwings budú musieť siahnuť hlbšie do vrecka. Letecká spoločnosť sa chystá na budúci rok zvýšiť cenu leteniek o environmentálny poplatok. Dopravcovia sú od 1. januára na základe nariadenia Európskej únie povinní nakupovať letecké palivo s minimálne dvojpercentným podielom udržateľného leteckého paliva (SAF). To dopravcom zdraží palivo až päťkrát, píše portál idnes.cz.
Poplatok Smartwings zvýši cenu letenky o tri až 15 eur za jednosmernú letenku. Informovala o tom hovorkyňa spoločnosti Smartwings Vladimíra Dufková.
Aerolinky oznámili zvyšovanie cien
Podľa Dufkovej aerolínie stanovujú environmentálny poplatok na základe dĺžky letu a ceny letenky. Podobný krok už oznámila aj najväčšia nemecká letecká spoločnosť Lufthansa. Podobne ako Smartwings zdražila letenky s odletom od 1. januára budúceho roka o jedno až 72 eur v závislosti od trasy a ceny letenky. Environmentálny poplatok sa týka aj leteckých spoločností Austrian Airlines a Swiss Airlines, ktoré sú súčasťou skupiny Lufthansa.
Podľa Josefa Trejbala, riaditeľa letenkového portálu Letuška.cz, dopravcovia menia svoje ceny individuálne. „Dá sa však predpokladať, že k zvýšeniu cien dôjde u všetkých európskych leteckých spoločností,“ uviedol.
Podľa neho by ceny letov po Európe mali vzrásť o desiatky až stovky korún. „Na dlhých letoch a v biznis alebo prvej triede môže cena letenky stúpnuť aj o niekoľko tisíc korún,“ povedal. Podľa Trejbala je najlepšou voľbou nákup v dostatočnom predstihu. „Dopravcovia majú veľký záujem neprísť o cestujúcich, preto sa budú snažiť stabilizovať ceny a budú ponúkať aj veľké množstvo akciových leteniek, najmä v predpredaji,“ dodal.
Kvóty EÚ na udržateľné letecké palivá sú súčasťou programu EÚ Fit for 55 na ochranu klímy. Požiadavky sa budú postupne sprísňovať až do roku 2050 a vzťahujú sa na odlety z európskych krajín.
Podiel SAF na leteckom palive má od budúceho roka predstavovať dve percentá, od roku 2030 šesť percent, od roku 2035 pätinu a od roku 2050 70 percent. Vzhľadom na postupné zvyšovanie podielu environmentálnej zložky nie je podľa Trejbala možné predpovedať, kedy ceny leteckého paliva opäť klesnú.
Podľa Trejbala má na zvyšovanie cien leteniek európskych dopravcov vplyv niekoľko faktorov. „Vzhľadom na geopolitickú situáciu musia lietadlá krúžiť okolo ruského vzdušného priestoru, čo predlžuje let a zvyšuje spotrebu paliva,“ priblížil.