Tradícia a inovácia
Väčšina Slovákov si výrobu syrových nití predstavuje ako tradičné remeslo so smaltovaným riadom a dopálenými prstami, pričom nite sa ťahajú z vriacej do studenej vody. To stále platí pre mnohé farmy a syrárne, avšak Bánovecká mliekareň využíva unikátnu technológiu a poloautomatické linky.
„Robotizácia a automatizácia sú trend, ktorý neobíde žiadne odvetvie. Stroje musíme neustále inovovať. Čoskoro pribudne aj linka na syrové korbáče, ktoré sa stále pletú ručne,“ hovorí Rastislav Lupták, generálny riaditeľ Bánoveckej mliekarne, ktorá je piatou najväčšou mliekarňou na Slovensku.
Z krízy k prosperite
Rastislav Lupták do mliekarne prišiel v roku 2017, keď sa firma topila v problémoch a jej kumulované straty presahovali 10 miliónov eur. „Na naše šťastie boli majitelia ochotní investovať vlastné peniaze napriek riziku. Mojou úlohou bolo posúdiť, či má investícia zmysel. Dohodli sme sa, že to vyskúšame,“ vysvetľuje Lupták. Vďaka týmto zmenám sa firma dostala do zisku už v roku 2019.
Investície a rozširovanie
Pôvodne plánované investície vo výške 9 miliónov eur sa zvýšili na 11 miliónov, pričom najväčšia časť išla do výroby pareníc a nití. „Cieľom bolo zvýšiť kapacitu výroby aspoň o 100 percent. Pôvodne sme vyrábali asi 250 ton mesačne, teraz sa blížime k 500 tonám.“ Vďaka tomu sa mliekareň stala jednotkou na trhu v kategórii parených syrov, a to aj napriek nižším investíciám do marketingu.
Strategický rebranding
(Článok pokračuje na ďalšej strane)