Výsledok KONSOLIDÁCIE: Slováci jedia menej KVALITNÉ jedlo a šetria, kde sa dá. Pozrite sa na čom najviac

Zdroj: TASR/Dano Veselský, Pixabay.com/Obsahovka
Reklama

Slováci sa ocitli v situácii, keď sa ich peňaženky stenčujú a sú nútení hľadať spôsoby, ako ušetriť. Reprezentatívny prieskum agentúry AKO ukazuje, že najvýraznejšie sa to prejavuje pri výdavkoch na potraviny.

Takmer každý tretí, čiže viac ako 30%  opýtaný priznalo, že v poslednej dobe obmedzil nákupy jedla. To znamená, že šetríme na strave aj jej kvalite. Nie je to prekvapujúce, keďže práve potraviny sú nevyhnutnou položkou v rodinnom rozpočte, no ich ceny narástli natoľko, že mnohí siahajú po lacnejších alternatívach, prípadne znižujú množstvo kupovaných produktov.

Energia pod drobnohľadom: kde sa dá, tam sa zhasína

Ako uvádza Finreport.sk, po jedle prichádzajú na rad energie. Viac ako 18 % ľudí sa snaží ušetriť na elektrine, plyne alebo vode. V domácnostiach sa tak zavádzajú nové režimy – menej svietenia, kratšie sprchovanie, nižšia teplota kúrenia. Tento trend sa prejavuje najmä u staršej populácie, kde sú náklady na bývanie značnou položkou a úspory majú často formu každodenných obmedzení.

Oblečenie, dovolenky a výlety: kedysi bežný štandard, dnes luxus

V kategórii osobných výdavkov sa škrty najviac dotkli oblečenia, dovoleniek a výletov. Viac ako 16 % ľudí uviedlo, že míňajú menej na oblečenie. Ďalších takmer 15 % zredukovalo výdavky na dovolenky a výlety, ktoré sa kedysi považovali za odmenu po náročnom roku. Dnes sú pre mnohých len ťažko dostupným bonusom.

Reštaurácie a kultúra ustupujú každodenným potrebám

Stravovanie mimo domu tiež stratilo na popularite. Reštaurácie, ktoré boli kedysi miestom stretnutí a oddychu, navštevuje menej ľudí. Približne 13 % respondentov uviedlo, že obmedzili výdavky na tieto služby. Kultúrne podujatia či návštevy kina a divadla sú ďalšou oblasťou, kde ľudia šetria. Aj tu je zrejmé, že to, čo bolo kedysi samozrejmosťou, sa dnes pre mnohých stáva nadštandardom.

Malé každodenné veci, na ktorých sa dá ušetriť

Tankovanie, koníčky, darčeky, drogéria či kozmetika – to všetko sú oblasti, kde sa dá ušetriť, a Slováci to robia. Šetrenie na pohonných hmotách uvádza 7,4 % respondentov, čo môže súvisieť s menšou mobilitou alebo výberom iných druhov dopravy. Osobné záľuby a koníčky obmedzuje približne 5 %, rovnako ako výdavky na kozmetiku a čistiace prostriedky. Oslavy a darčeky, ktoré sú často spojené s rodinným životom, taktiež ustupujú úspornej politike domácností.

Kto šetrí viac: ženy alebo muži?

Podľa výsledkov prieskumu majú ženy väčšiu tendenciu k šetreniu než muži. Viac obmedzujú výdavky na potraviny, oblečenie, kozmetiku či dovolenky. Muži, naopak, častejšie šetria na pohonných hmotách. Tento rozdiel odráža aj spôsob nakladania s peniazmi v rámci domácností – ženy bývajú častejšie zodpovedné za každodenné nákupy a plánovanie rozpočtu.

Starší šetria na základoch, mladší na zážitkoch

Úsporné správanie sa líši aj podľa veku. Staršie generácie viac šetria na potravinách a energiách, teda na základných potrebách. Mladší ľudia zas obmedzujú výdavky na reštaurácie, cestovanie, koníčky či zábavu. Pre mladých je dôležité zachovať si určitý životný štýl, a preto volia úspory tam, kde menej bolí – v oblasti voľného času.

Vzdelanie a región: premenlivý obraz úspor

Zaujímavým faktorom v otázke šetrenia je aj vzdelanie. Ľudia s vysokoškolským vzdelaním viac obmedzujú výdavky na kultúru, dovolenky a reštaurácie. Tí s nižším vzdelaním častejšie šetria na oblečení a cigaretách. Regionálne rozdiely ukazujú, že najviac sa šetrí v Trnavskom a Trenčianskom kraji, čo môže súvisieť s priemernými príjmami v týchto oblastiach alebo lokálnou ekonomickou situáciou.

Politické preferencie a vnímanie finančného tlaku

Prieskum odhalil aj zaujímavý pohľad na prepojenie medzi politickými preferenciami a ochotou šetriť. Voliči strany Smer-SD nadpriemerne často uvádzajú, že neobmedzujú svoje výdavky. Naopak, voliči SNS patria medzi tých, ktorí šetria najviac a vo všetkých sledovaných oblastiach. Tento fakt môže odrážať rozdielne životné situácie, hodnotové nastavenie, alebo očakávania od štátu.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Ekonomika a biznis