Spoločnosť Bosch na veľtrhu IAA Transportation 2024 v Hannoveri predstavila koncept vodíkového spaľovacieho motora, ktorý by mohol byť riešením pre zachovanie spaľovacích motorov v budúcnosti bez emisii.
Táto technológia nie je úplnou novinkou – podobné experimenty robilo už BMW pred rokmi – no dnes, s rastúcim tlakom na znižovanie emisií, získava táto myšlienka na význame. Píše o tom aj autosalon.tv.
Vodíkový spaľovací motor využíva nový vstrekovač vodíka priamo do valcov motora. „Bosch vyvinul palivový systém založený na dlhoročných skúsenostiach s dieselovými motormi, pričom základným princípom je využitie existujúcich výrobných kapacít,“ uvádza spoločnosť. Automobilky môžu jednoducho integrovať tento systém do svojich súčasných motorov, pričom hlavnými úpravami sú modifikácia hlavy valcov a sacieho systému.
Najväčšou výhodou tejto technológie je dlhá životnosť motorov, ktoré dokážu zvládnuť až 1,6 milióna kilometrov, čo je ideálne pre nákladné automobily a stavebné stroje. Okrem toho, hoci tento motor stále produkuje emisie, sú výrazne nižšie než pri fosílnych palivách, a to vďaka použitiu filtrov pevných častíc a vstrekovaniu AdBlue.
Vodíkový spaľovací motor má podľa Bosch svoje hlavné uplatnenie najmä v segmente ťažkých vozidiel, ako sú kamióny alebo stavebné stroje, kde je plná elektrifikácia komplikovaná kvôli vysokým požiadavkám na výkon. Technológia bude dostupná už v priebehu dvoch rokov, keďže momentálne prebieha testovanie vo flotilách niektorých výrobcov, ktorých Bosch nezverejnil.
Aj keď sa táto technológia zameriava hlavne na ťažkú dopravu, predstavuje významný krok k udržateľnej budúcnosti, kde budú spaľovacie motory schopné fungovať s minimálnym dopadom na životné prostredie. „Cieľom je priblížiť sa k nulovým emisiám v maximálnej možnej miere a ponúknuť riešenia pre tie segmenty, kde elektrifikácia nie je praktická,“ uzatvára Bosch.