Vo vozidlách bratislavskej mestskej hromadnej dopravy sa od pondelka rána začal ozývať nový hlas i nové zvukové gongy. Technológia umelo vygenerovaného hlasu po novom umožní flexibilnejšie informovať cestujúcich pri krátkodobých výlukách a otvára ďalšie možnosti pri doplnkových hláseniach. Informuje o tom hovorca Dopravného podniku Bratislava (DPB) Jozef Vozár s tým, že nové akustické hlásenia prichádzajú po takmer štvrťstoročí.
Vozár priblížil, že hlásenie nepozostáva iba z názvu zastávky alebo informácie o zastávke na znamenie, píše sa na webe Dopravného podniku Bratislava.
Celkovo bolo v posledných mesiacoch vygenerovaných až 3639 zvukov, ktoré dokopy tvoria 68 minút záznamu. Nový hlas cestujúcich upozorní napríklad na opatrnosť pri vystupovaní či možnosť odloženia batožiny do regálov.
„Kvalitné a zrozumiteľné hlásenia sú pre nás veľmi dôležité. Na jednej strane je to jeden z prvých kontaktov so slovenčinou pre turistov, často ich však opakujú aj deti a mimoriadne nápomocné sú pre nevidiacich. Moderné technológie, ktoré sme sa rozhodli využívať, podčiarkujú svetové trendy, ktoré v dopravnom podniku sledujeme. Už teraz sme lídrom v informovaní cestujúcich na Slovensku a tieto nové hlásenia nás posunú ešte na ďalšiu úroveň. Verím, že nové hlásenia si naši cestujúci obľúbia a že spríjemnia prácu aj našim kolegom – vodičom,“ povedal Martin Rybanský, predseda predstavenstva Dopravného podniku Bratislava.
Nahrávanie pôvodných hlásení bolo podľa hovorcu časovo aj technologicky náročné. Nové nahrávky museli presne zladiť s už predchádzajúcimi hláseniami.
„V prípade hlásení využívajúcich umelú inteligenciu je celý proces jednoduchší, keďže vygenerované zvuky sú z hľadiska hlasových vlastností úplne rovnaké. Overiť stačí iba správnu výslovnosť jednotlivých zastávok, najmä pri neštandardných slovách,“ ozrejmil.
Nový hlas bol vybratý testovaním rôznych softvérov, z ktorých zvolili ten s najlepšou výslovnosťou slovenských názvov v slovenčine i angličtine. Následne tento hlas testovali aj priamo vo svojich vozidlách, aby overili, že hlásenia sú zrozumiteľné aj pri bežnom hluku v premávke.
Vozidlá DPB obsluhujú 605 zastávok. Na každej z nich sa cestujúcim prihováral hlas, ktorý patrí bývalej redaktorke Slovenského rozhlasu Ľubici Tvarožkovej.
Prostredníctvom akustických hlásení s ňou vyrástla celá jedna generácia cestujúcich, jej hlas sa vo vozidlách DPB ozýval 23 rokov. Novému hlasu bratislavskej MHD v súčasnosti dopravný podnik hľadá meno. Na sociálnych sieťach Dopravného podniku Bratislava môže ktokoľvek navrhnúť nové meno a následne bude určený aj výherca.