Počas dňa sa rozsvietia denné svetlá, a pri šere sa aktivujú hlavné svetlomety. V posledných rokoch je automatické rozsvietenie svetiel už štandardom vo väčšine vozidiel.
Problémy sa však môžu vyskytnúť, keď nastanú zložitejšie jesenné podmienky
Mnohí vodiči si myslia, že vozidlo s ovládačom v režime Auto si poradí so všetkým samo. Ešte horšie je, ak vodiči ovládaču nerozumejú a radšej sa ho vyhýbajú.
Na čo slúži režim Auto, je jasné aj z riadkov vyššie. Lenže už v ňom, resp. v tom, čo svieti so svetlami pre denné svietenie (ang. daytime running lights, skr. DRL), sú u mnohých áut rozdiely. Ak začneme od domácej Škodovky, u nej vždy vozidlo „na denné“ svieti len vpredu. Rovnako to je u celého koncernu Volkswagen, väčšiny hyundaiov, toyot a kií, alebo napríklad aj u Mazdy a MG.
Veľa iných značiek však v tomto režime svieti aj vzadu. Najlepšími príkladmi sú peugeoty či citroëny, niektoré nové mercedesy-benz, väčšina áut značiek Renault a Volvo, a tiež niektoré Dacie. A napokon, u značiek BMW a Mini je možné si v nastavení vozidla zvoliť, či auto bude „na denné“ svietiť aj zadnými obrysovkami.
Ten prvý prípad, keď auto vzadu s DRL nie je osvetlené, sa v mnohých prípadoch dá riešiť drobným trikom – keď manuálne zapnete obrysovky, vpredu zostane svietiť intenzita denného svietenia, nestlmí sa na obrysovky, avšak koncové svetlá sa rozsvietia . Človek pri tom síce príde o automatickú funkciu svetiel, v niektorých prípadoch tiež musí po každom vypnutí auta svetla zase manuálne vypnúť, ale môže jazdiť s denným svietením vpredu as rozsvieteným „zadom“.
Pýtate sa teda, prečo rovno nezapnúť hlavné svetlomety aj cez deň, ak chcem mať rozsvietené zadné obrysovky? Dôvod je jednoduchý: nechcem zbytočne opotrebovávať svetlá ani riskovať oslnenie protiidúcich áut, pokiaľ to nie je nevyhnutné. Tento režim postačuje aj pri slabšom daždi či šere, keď ešte vidím na cestu, ale chcem byť viditeľný pre ostatných vodičov.
Univerzálna rada? Poznajte svoje auto
Dážď a hmla sú situácie, kedy si často automatika s osvetlením nevie poradiť, a vodič musí prevziať zodpovednosť za svietenie. Niektoré značky zapínajú svetlá už pri prvých kvapkách, zatiaľ čo u iných vozidiel akoby stierače a svetlá nekomunikovali.
Kým elektronický systém vozidla vyhodnotí množstvo svetla ako dostatočné na denné svietenie, hlavné svetlá sa nezapnú.
Podobne automatika nikdy nezapína svetlá do hmly, pretože čidlo, ktoré riadi osvetlenie, reaguje iba na množstvo svetla, nie na viditeľnosť. Pre ľudské oko predstavuje hmla či dážď zhoršenú viditeľnosť, avšak množstvo svetla sa nemusí znížiť, a preto vozidlo neprepína na iný režim osvetlenia. Téma svietenia hmlovkami by si zaslúžila vlastný článok.
Existuje nejaká univerzálna rada, ako správne svietiť?
Bohužiaľ, neexistuje. Možno práve to je dôvod, prečo mnohí ľudia rezignujú na ovládanie svetiel vo svojich autách. Je nevyhnutné dôverne poznať svoje vozidlo – vedieť, či sa denné svietenie aktivuje aj vzadu, či je možné manuálne zapnúť obrysovky, a taktiež mať prehľad o tom, kedy a ako sa hlavné svetlomety rozsvietia v šere alebo daždi a akým spôsobom to signalizujú.
Zistiť to však nie je ťažké – stačí nastartovať auto, postupne prepínať rôzne režimy osvetlenia a pozorovať, čo sa kedy rozsvieti. Niekedy sa vám podarí vidieť odraz predných svetiel na aute pred sebou alebo odraz zadných svetiel na autobuse za sebou, čo môže ušetriť niekoľko krokov. Ak to nie je možné, budete potrebovať pomoc kamaráta, ktorý vám môže pomocou svetiel cyklovať, zatiaľ čo sedíte za volantom.