Hoci podľa viacerých medzinárodných prieskumov patria Slováci k národom, ktoré majú najväčšie tendencie uveriť konšpiráciám a nepravdivým informáciám, väčšina Slovákov je presvedčená, že dokáže rozlíšiť hoax od pravdy. Myslia si, že šírenie nepravdivých informácií je veľkým problémom v našej spoločnosti a hlavnými aktérmi v boji proti hoaxom majú byť samotní ľudia a štát. Vyplýva to z reprezentatívneho online prieskumu agentúry NMS Market Research Slovakia.
Takmer 7 z 10 Slovákov sú si úplne alebo skôr istí, žedokážu odlíšiť hoax od pravdy. Istejší sú si predovšetkým muži (75 percent) a ľudia s vysokoškolským vzdelaním (88%).
Užívatelia na Facebooku
Za najväčších šíriteľov nepravdivých informácií považujú Slováci predovšetkým používateľov sociálnych sietí, myslí si to 91 percent. Najhoršiu povesť spomedzi sociálnych sietí si vyslúžil Facebook. Viac ako polovica respondentov, 58 percent, ho označila za sociálnu sieť, kde sa najviac šíria hoaxy. Ako zdroj dezinformácií ho vnímajú predovšetkým mladšie generácie do 44 rokov.
Až 85 percent opýtaných si myslí, že na šírení hoaxov sa podieľajú aj samotní ľudia. Médiám a politickým predstaviteľom prisúdili ich podiel zodpovednosti na šírení hoaxov ôsmi z desiatich Slovákov.
Šírenie nepravdivých informácií považuje za problém spoločnosti 79 percent Slovákov. To, aby sa na Slovensku zabránilo šíreniu nepravdivých informácií, má podľa opýtaných riešiť štát aj samotní ľudia (zhodne 44 percent). Zodpovednosť aj na vlastníkov a administrátorov sociálnych sietí by prenieslo 40 percent populácie.
„Povzbudivé je, že značná časť populácie si uvedomuje, že šírenie hoaxov je v našej spoločnosti problém a nie je možné mu predísť bez vlastného pričinenia,“ skonštatovala Denisa Lakatošová z NMS. Slováci podľa nej očakávajú, že v boji so šírením hoaxov bude aktívny aj štát, čo je však v kontexte so zrušením dotácií na podporu mediálnej výchovy a boja proti dezinformáciám zo strany Ministerstva kultúry SR „v protiklade s realitou.“
Online prieskum prebiehal v čase od 10. do 14. januára 2024. Zber dát bol realizované cez European National Panels. Zúčastnilo sa ho až 1 030 respondentov, ktorí tvorili reprezentatívnu vzorku online populácie vo veku 18+ rokov.