Vláda Donalda Tuska vydala nariadenie, ktoré na základných školách v celom Poľsku od začiatku apríla zásadne obmedzuje zadávanie domácich úloh. Zmena má reformovať systém vzdelávania a jeho príliš veľký dôraz na plnenie povinnosti, a naopak malú kreativitu. Ministerka školstva zároveň verí, že to zlepší duševné zdravie školákov. Podľa kritikov je ale rozhodnutie príliš radikálne a jeho zavedenie nesprevádzala hlbšia odborná diskusia.
Jedenásťročná Ola Kozaková z predmestia Varšavy má oveľa viac času na svoje koníčky: hudbu a maľovanie. Poľské ministerstvo školstva totiž rozhodlo o tom, že výrazne obmedzí zadávanie domácich úloh na základných školách. Opatrenie nadobudlo účinnosť na začiatku apríla. Ola a s ňou zástupy ďalších školopovinných detí tak majú za sebou prvé týždne, v ktorých si po vyučovaní užívajú väčšiu porciu voľného času, informuje v reportáži portál ČT 24.
Ola to víta, pretože domáce úlohy sa jej príliš nepáčili. „A v skutočnosti nedávali zmysel, pretože väčšina ľudí v mojej triede ich ráno opísala od niekoho, kto domácu úlohu urobil.“
Zrušením domácich úloh za vyššiu kreativitu
Zákaz domácich úloh reaguje na širokú diskusiu o potrebe zmeny vzdelávacieho systému. Ten podľa kritikov kladie dlhodobo prílišný dôraz na povinnosti a nepodporuje kritické myslenie ani kreativitu. Nové pravidlá tak učiteľom už nedávajú možnosť dávať deťom v prvých až tretích triedach prácu na doma. Pre štvrté až ôsme ročníky sú domáce úlohy nepovinné a nemožno ich zahrnúť do klasifikácie.
Pre žiakov zjavná výhra, rodičia môžu mať pocity skôr zmiešané. „Moc ma to neteší, pretože je to (domáce úlohy) akýsi spôsob, ktorý dieťaťu pomáha upevniť nadobudnuté vedomosti. A (pre rodičov) je to spôsob, ako si udržať prehľad o tom, čo dieťa skutočne vie, aj o tom, že sa deje v škole,“ hovorí Magda Kozaková, matka Oly. Otec Pawel Kozak je zmierlivejší. „Zdá sa, že domáce úlohy boli hlavným dôvodom, prečo deti nemajú rady školu. Takže naozaj dúfam, že z dlhodobého hľadiska to bude zmena k lepšiemu.“
(Článok pokračuje na ďalšej strane)