„Po mikroténových vreckách by sme mali siahnuť až po zvážení všetkých možností. Najlepšou alternatívou je žiaden obal. Ak to bez neho nejde, siahnime po opakovane použiteľnom vrecúšku. Majme ho poruke pri každom nákupe,“ povedala Denisa Rášová, predsedníčka platformy cirkulárnej ekonomiky Circular Slovakia.
Lidl spustil už na jeseň 2020 projekt Nenechajme to plávať. Cieľom je vzdelávať a motivovať zákazníkov k udržateľnejšiemu nakupovaniu. Ak mikroténové vrecko naozaj potrebuješ, môžeš si ho dobrovoľne kúpiť za jeden cent – diskont sumu zdvojnásobí a venuje na čistenie slovenskej prírody.
„Najlepším výsledkom projektu je pokles spotreby jednorazových vreciek,“ povedal Tomáš Bezák, vedúci úseku komunikácie v slovenskom Lidli, a dodal: „Nikdy sme zdarma nerozdávali jednorazové igelitky a dlhodobo sa snažíme odučiť zákazníkov používať aj jednorazové mikroténové vrecká. Upravujeme aj obaly našich produktov, aby boli čo najudržateľnejšie.“
Upratovanie bude pokračovať
Lidl navyše získal nového partnera – občianske združenie Upracme Slovensko, ktoré už spoločne s diskontom organizuje upratovania naprieč celou krajinou. Viac ako 45-tisíc dobrovoľníkov pomohlo vyzbierať vyše 615 ton odpadu.
„Okrem klasických upratovaní sa budeme zameriavať aj na upratovania v okolí vodných tokov. Môžeme tak pomôcť k čistote riek, jazier a nádrží. Čisté vody u nás pritom tečú do ďalších krajín a až do morí a oceánov, takže zodvihnutie odpadu u nás pocítia aj ľudia a živočíchy v iných častiach sveta,“ povedala Veronika Repiská, predstaviteľka OZ Upracme Slovensko.