V Žiline sa konala premiéra prvej hry tejto sezóny, ktorá priniesla niečo úplne iné – text a hudbu k detektívke Tretia verzia pravdy vytvorila umelá inteligencia.
Nová inscenácia žilinského divadla v réžii Eduarda Kudláča vyzýva divákov, aby sa zamysleli nad tým, čo je naozaj pravda. Je pravda jednoznačná, alebo sa mení podľa toho, kto nám o príbehu rozpráva? Príbeh sa točí okolo jednej obete a troch podozrivých, pričom každý z nich ponúka inú verziu udalostí, ktoré viedli k jej smrti. Informuje STVR.
Proces vzniku tohto scénického diela je jedinečný a fascinujúci nielen svojou formou, ale aj spôsobom, akým kombinuje technológie a kreatívne umenie. Ide o divadelný experiment, v ktorom sa tvorivý tím pokúsil nahradiť živého autora textu a hudby umelou inteligenciou. Na pozadí vytvárania klasického príbehu v divadle vzniká príležitosť skúmať to, čo autorstvo vlastne je.
Režisér Eduard Kudláč vysvetlil, že pri výbere témy sa zamerali na pravdu a spôsob, akým je vnímaná realita prostredníctvom nej. Podľa jeho slov je veľmi dôležité venovať sa tejto téme práve v súčasnosti.
Herec Mestského divadla v Žiline, Michael Vrzala, zdôraznil, že každý divák si môže na konci predstavenia sám určiť, čo je preňho skutočnou vnútornou hodnotou, ktorá by mala zostať nezmenená a pevná v každom z nás.
Predstavenie ponúka rovnaký príbeh v troch rôznych verziách, čím ukazuje, že pravdu môže každý z nás vnímať inak. Text a hudba hry boli generované umelou inteligenciou, pričom pokyny na jej tvorbu dávali herci a režisér.
Kudláč vysvetlil, že herci nedefinovali len svoje postavy alebo profesijné vlastnosti, ale snažili sa tiež optimalizovať a objektivizovať dáta, ktoré vložili do softvéru.
Herečka Mestkého divadla v Žiline Sandra Lasoková dodala, že začali skúšať bez textu, ktorý následne generovali pomocou ChatGPT. Tento proces zahŕňal opravy, výber a regeneráciu textu, čo robilo tvorbu odlišnou od tradičnej práce s dielom reálneho autora.