Pondelňajšie zasadnutie ministrov dopravy EÚ neponúklo žiadnu rýchlu odpoveď slovenským či poľským kamionistom blokujúcich svojich lacnejších ukrajinských kolegov na hraničných priechodoch. To môže znamenať, že blokáda potrvá ďalších niekoľko týždňov a takáto situácia podľa Bíreša vytvára riziká pre prevoz niektorých druhov tovarov.
„Tým, že sú dlhé kolóny, stáva sa, že stoja aj kamióny, ktoré prevážajú rýchloskaziteľný tovar, to znamená potraviny, a čo je horšie aj zvieratá a zárodočné produkty,“ opísal situáciu Bíreš. Upozornil, že k takejto situácii došlo minulý týždeň, keď bol blokovaný kamión s jednodňovými kurčatami, ktoré išli zo Slovenska na Ukrajinu.
Spresnil, že ŠVPS spolupracuje s colníkmi na slovensko -ukrajinskej hranici a chce tie dopravné prostriedky, ktoré vozia zvieratá alebo potraviny označiť tak, aby boli uprednostnené a nestáli zbytočne dlho na hraniciach.
„V takýchto prípadoch dochádza k škodám na potravinách, ale skôr nám ide o to, aby tie zvieratá, ktoré zo Slovenska alebo iných štátov prechádzajú na Ukrajinu, mali voľnú cestu,“ vysvetlil Bíreš.
Podľa jeho slov ide o čisto slovenské aktivity v tomto smere, aby nevznikali žiadne straty na prevážaných potravinách, rastlinách či zvieratách. Európska komisia to zatiaľ nekoordinuje s členskými krajinami. Dodal, že Slovensko vystupuje proaktívne, podobne ako v tejto oblasti konalo aj počas pandémie nového koronavírusu.
Túto otázku však chce prebrať s rezortnými partnermi z ostatných členských krajín EÚ počas utorňajších bilaterálnych rokovaní v Bruseli, a zistiť, ako ostatné krajiny pristupujú k tejto problematike. „Lebo je to vážna situácia. Je veľká zima a napríklad pri kurčatách musí byť temperovaná teplota a ak sa ju nepodarí udržať, dochádza k masívnemu úhynu,“ upozornil Bíreš.