fbpx

Udržať lietadlá vo vzduchu Rusov stojí miliardy. Teraz sa chcú spoliehať na seba

Zdroj: X/Classics Planes

Rusko od doby uvalenia sankcií zo Západu vynaložilo na udržanie svojej leteckej prevádzky v chode viac ako 12 miliárd amerických dolárov (asi 10 736 161 531,92 eur). Kvôli vojne na Ukrajine prišlo o certifikovaný servis lietadiel a dodávky kľúčových komponentov od spoločností Airbus a Boeing. Do budúcnosti sa ale už nechce na západné trhy spoliehať, počíta s vlastnou leteckou výrobou.

Na podporu ruského vlajkového dopravcu Aeroflot aktuálne mieria miliardy rubľov, rovnako tak peniaze plynú aj ďalším menším ruským aerolíniám. Ruský letecký priemysel sa kvôli sankciám musí spoliehať hlavne na náhradné diely z domácich zdrojov a vypomáha si aj pomocou od niektorých zahraničných prenajímateľov. Informovala o tom agentúra Reuters.

Na podporu civilného letectva vynaložilo Rusko od rozpútania vojny na Ukrajine už 1,09 bilióna ruských rubľov, to zodpovedá asi 1 percentu jeho hrubého domáceho produktu. Ide o zhruba dvakrát vyššiu čiastku ako v čase pandémie, keď sa väčšina spojov do vzduchu vôbec nepozrela.

Koniec závislosti na Západe

Rusko sa do budúcnosti už nechce spoliehať na západné trhy, plánuje vlastnú leteckú výrobu. „Naša flotila je veľmi preťažená lietadlami zahraničnej výroby. Do roku 2030 plánujeme vyprodukovať viac ako 1 tisíc vlastných lietadiel,“ komentuje aktuálny trendy ruský prezident Putin.

Švajčiarsky prevádzkovateľ leteckého portálu Ch-Aviation informoval o tom, že ruské letecké spoločnosti majú teraz k dispozícii celkom 991 lietadiel. V Rusku bolo vyrobených asi 405 z nich. Prevažná väčšina týchto lietadiel ako Tupolev, Jakovlev alebo Iľjušin sa ale na komerčné lietanie používa len zriedka. V podstate jediným ruským štátnym výrobcom je momentálne United Aircraft Corporation, ktorý stojí za 133 lietadlami.

Rusko plánuje vo svojej podpore domáceho leteckého sektora pokračovať aj naďalej. „Hlavný dôrazom budeme klásť na rozšírenie výrobných kapacít, vytvorenie systému popredajných služieb aj celkovú podporu predaja,“ uviedlo ruské ministerstvo priemyslu a obchodu.

Bez leteckej dopravy sa Rusi nezaobídu

Spoľahlivosť leteckej dopravy je pre ruský režim veľmi dôležitá. Na jednej strane z pohľadu prepravy osôb aj tovaru, na tej druhej sa krajina snaží celému svetu dokázať, že sankcie majú na zemi vo všetkých smeroch len minimálne dopady. V Rusku sa navyše už o tri mesiace konajú voľby a prípadné problémy ruskej leteckej dopravy by mohli na ruského prezidenta Putina vyvinúť pre neho nežiaduci tlak.

Ruské aerolinky udržali svoje flotily západných lietadiel v priebehu posledných mesiacov aj vďaka dovozu náhradných dielov cez tretie krajiny, a to bez súhlasu výrobcov. Agentúra Reuters informovala vlani o tom, že niektoré ruské letecké spoločnosti museli „kanibalizovať“ vlastné lietadlá, aby mala náhradné diely.

Ruská letecká vnútroštátna doprava už od konca roku 2022 postupne ožíva, počet odbavených cestujúcich rastie. Napriek tomu ale stále zaostáva za hodnotami pred vypuknutím pandémie choroby covidu. Mnoho cestujúcich sa kvôli oficiálne zastavanému dovozu náhradných dielov zo Západu obáva aj o bezpečnosť.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie