(Článok pokračuje na ďalšej strane)
Z aktuálnej legislatívy zároveň vyplýva, že poplatníkom tohto poplatku je iba osoba, ktorá v takej obci nie je prihlásená. Takto vybrané príjmy mieria do rozpočtov jednotlivých miest aj obcí. Tie ich môžu vyberať v prípade, že v minulosti z ich strany došlo k prijatiu príslušnej všeobecne záväznej vyhlášky.
Konkrétna sadzba poplatku za pobyt je závislá priamo na rozhodnutí konkrétnej obce a podľa aktuálne platnej legislatívy je stanovená na maximálne 2 eurá za jeden deň.
Má to skutočne význam?
Odborníci sa v súčasnosti nedokážu zhodnúť, či turistické dane a poplatky majú potenciál cestovný ruch aspoň čiastočne zredukovať. Jednotlivé štúdie často dochádzajú k protichodným názorom a úlohu zohráva okrem iného to, aký silný turistický potenciál destinácia má. Napríklad v Barcelone sú turistické poplatky v platnosti už od roku 2013 a počet turistov tam s výnimkou koronavírového obdobia stále rastie.
Benátsky experiment však v každom prípade dlhodobo ukazuje, že mesto trápia najmä denní turisti. Mnohé uličky Benátok alebo napríklad Barcelony a Amsterdamu sú v letných mesiacoch často narvané na prasknutie.
Naopak vo večerných a nočných hodinách sa ale turistický ruch v takých destináciách upokojuje, a aj preto nový benátsky poplatok na takýchto návštevníkov nemieri.