fbpx

Turisti mieria do Japonska. Boom dvíha nahor ceny v tamojších reštauráciách

Tradičné jedlo Shabu shabu. Zdroj: X/Miguel

Počet turistov v Japonsku narastá. Podľa tamojšej turistickej organizácie v januári krajinu navštívilo 2,69 milióna ľudí, čo je o 80 percent viac ako pred rokom. V reštauráciách blízko turistických miest rastú ceny a miestnym sa pokrmy v takýchto podnikoch často zdajú drahé.

Agentúra Bloomberg upozornila napríklad na „sašimi“, ktoré sa predáva v novom maloobchodnom komplexe v tokijskej oblasti Toyosu za 6 980 jenov (42,75 eur). Podobné jedlo „kaisen don“ (vyrába sa z o niečo menej kvalitných surovín) si možno zakúpiť za 1000 až 1500 jenov (6,12 až 9,19 eur).

Vyššie ceny sa dajú nájsť aj inde, napríklad v lyžiarskom stredisku Niseko Tokyu Grand Hirafu na Hokkaidó, najsevernejšom japonskom ostrove, stojí pokrm unadon 3 500 jenov (21,44 eur), kurací špíz zvaný „yakitori“ predávaný vo „food tracku“ vyjde na 12,25 eur.

„Musím predávať za tieto ceny, aby som pokryl náklady,“ uviedol pre agentúru Bloomberg majiteľ obchodu a dodal, že 95 percent jeho zákazníkov pochádza zo zámoria.

„Návštevníci Japonska hľadajú zážitok, ktorý doma nemôžu získať, a vytvárajú príležitosť pre japonských predajcov potravín a nápojov zvýšiť ceny až o 50 percent bez toho, aby to otriaslo s dopytom,“ uviedol Lu Dong, zakladateľ startupu TakeMe, ktorý turistom umožňuje zarezervovať si miesto v reštauráciách.

Reštaurácii v Osake vraj poradil, aby vytvorili ponuku chodov pre zahraničných návštevníkov za cenu vyššiu ako 20 000 jenov (cez 122 eur). „To zvýšilo výdavky turistov,“ uviedol šéf prevádzky.

Rekordné útraty

Japonsko navštívilo v roku 2023 25 miliónov turistov, čo je najviac od roku 2019, keď krajina evidovala 32 miliónov prichádzajúcich návštevníkov.

Útraty turistov v krajine boli v minulom roku rekordné, návštevníci tam utratili 5,3 bilióna jenov (cez 32 miliárd eur), čo je zhruba o desať percent viac ako v roku 2019. V rovnakom období vzrástla aj útrata na osobu, a to o takmer 34 percent na 212 000 jenov (takmer 1 300 eur).

Rozmachu cestovného ruchu prispieva aj slabá japonská mena. Vo februári japonský jen prekročil hranicu 150 za dolár, čím sa mena priblížila úrovniam naposledy zaznamenaným v roku 1990. Japonsko sa stalo dostupnejšou destináciou pre Američanov a ľudí z krajín so silnejšími menami, napísala agentúra Bloomberg.

Japonská ekonomika sa však kvôli slabému domácemu dopytu na konci roka 2023 ponorila do technickej recesie. „Rast príjmov nebol schopný držať krok s rastúcimi cenami,“ uviedol Atsushi Takeda, hlavný ekonóm think tanku Itochu Research Institute.

Japonsko vlani prišlo o postavenie tretej najväčšej ekonomiky sveta, z pozície ho zosadilo Nemecko.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie