Donald Trump, republikánsky kandidát na prezidenta USA, prišiel s prekvapivým plánom pre budúcnosť amerického automobilového priemyslu. Počas svojho predvolebného prejavu oznámil svoju víziu presvedčiť zahraničné automobilky, najmä tie nemecké, aby presunuli výrobu do Spojených štátov. Podľa jeho predstáv by sa tak nemecké koncerny ako BMW, Mercedes-Benz a Volkswagen mohli premeniť na „americké automobilky“.
Podľa carscoops.com, Trump v prejave zdôraznil, že ponúka zahraničným výrobcom automobilov jedinečné podmienky, ak presunú svoje továrne na americkú pôdu. Tieto podmienky zahŕňajú najnižšie dane, lacnú energiu a minimálnu regulačnú záťaž. „Chcem, aby nemecké automobilky stavali svoje továrne tu. Poskytneme im prístup k najväčšiemu a najlepšiemu trhu na svete,“ uviedol Trump. Tento krok by nielen vytvoril tisíce pracovných miest pre amerických robotníkov, ale tiež by vrátil investície do americkej ekonomiky.
Hrozba vysokých ciel na dovoz
Trumpova ponuka však prichádza s prísnym varovaním. Ak by sa automobilky rozhodli ignorovať jeho plán a pokračovať vo výrobe mimo USA, čelili by vysokým clám na dovoz vozidiel. Trump pohrozil, že by mohli zaviesť až 100 % clá na automobily dovážané z Mexika, kde majú mnohé automobilky továrne kvôli nižším pracovným nákladom. Takéto drastické opatrenia by mohli významne zvýšiť náklady na dovážané autá, čím by sa stali menej konkurencieschopné na americkom trhu.
Nemecké automobilky už v USA pôsobia
Aj keď Trumpov plán pôsobí prekvapivo, realita je taká, že nemecké automobilky už majú v USA veľkú prítomnosť. BMW má obrovskú továreň v Spartanburgu v Južnej Karolíne, kde vyrába svoje SUV modely. Továreň zamestnáva približne 11 000 pracovníkov a exportuje vozidlá do viac ako 120 krajín sveta. Mercedes-Benz má svoju výrobnú prevádzku v Alabame a Volkswagen v Tennessee. Tieto závody už pokrývajú veľkú časť severoamerického trhu a významne prispievajú k americkému exportu.
Napriek tomu, analytici upozorňujú, že ak by nemecké automobilky presunuli ďalšiu časť výroby do USA, mohlo by to spôsobiť problémy s efektivitou ich tovární v Nemecku. Presunutie väčšiny výroby by znamenalo, že závody v Nemecku by pracovali pod svojou kapacitou, čo by mohlo narušiť ich efektívnosť a ekonomickú životaschopnosť.
Zaujímavá výzva aj pre čínske automobilky
Trump však neponúka svoje podmienky iba európskym výrobcom. Vyjadril sa, že je otvorený aj čínskym automobilkám, ak budú vyrábať svoje vozidlá v USA. Podmienkou je, že budú stavať svoje továrne na americkej pôde a zamestnávať amerických pracovníkov. Tento krok by mohol otvoriť dvere ďalším zahraničným výrobcom automobilov, ktorí by mohli profitovať z prístupu k americkému trhu.
Ekonomický dopad Trumpovho plánu
Trumpove návrhy vyvolávajú rôzne reakcie. Zástancovia argumentujú, že jeho plány by mohli posilniť americký automobilový priemysel a vytvoriť tisíce pracovných miest. Na druhej strane, kritici upozorňujú na to, že takéto clá by mohli zvýšiť ceny automobilov pre amerických spotrebiteľov a narušiť globálne obchodné vzťahy. Zároveň nie je jasné, či by sa zahraničné automobilky skutočne rozhodli presunúť veľkú časť svojej výroby do USA, keďže už teraz investujú značné prostriedky do existujúcich závodov v Mexiku a Nemecku.
Trumpova vízia „nového amerického industrializmu“ je založená na jeho presvedčení, že Spojené štáty môžu získať späť pracovné miesta a priemyselné kapacity, ktoré „stratili počas rokov globalizácie„.