TRUMPOVE clá už ÚRADUJÚ. Obeťami sú prvé automobilky. Kedy možno čakať DOPADY na Slovensku?

Reklama

Zavedenie nových dovozných ciel zo strany USA prinieslo okamžitú reakciu na finančných trhoch. Hoci pondelkové obchodovanie ešte naznačovalo pozitívny vývoj, utorok priniesol prudký pokles, pričom najväčší zásah pocítili európske automobilky. Tieto clá, ktoré sa týkajú dovozu tovarov z Kanady, Mexika a Číny, vyvolali odvetné opatrenia zo strany zasiahnutých krajín, čo môže viesť k ďalším ekonomickým turbulenciám.

Automobilky pod tlakom: Kto utrpel najviac?
Ako uviedla stránka openiazoch.sk, medzi najväčších porazených nových amerických ciel patria nemecké automobilky ako Volkswagen, BMW a Stellantis, ktorých akcie zaznamenali prepad v rozsahu 2 – 5 %. Výraznejšie straty utrpela spoločnosť Continental, výrobca pneumatík, ktorej akcie klesli až o 9 %. Dôvod je jasný – mnohé automobilky majú svoje výrobné závody v Mexiku a odtiaľ smerujú ich produkty na americký trh. S vyššími dovoznými clami sa však tieto tovary stávajú menej konkurencieschopnými, čo môže viesť k redukcii výroby či prepúšťaniu.

Európa odpovedá: Reakcia burzových indexov
Paneurópsky akciový index STOXX 600 zaznamenal pokles o takmer 1 %, pričom ešte v pondelok rástol o 1,1 %. Nemecký index DAX oslabil o 1,5 %, francúzsky CAC 40 klesol o viac než 1 % a britský FTSE o 0,6 %. Práve automobilový sektor bol hlavným ťahúňom tohto poklesu, keďže investori reagovali na hrozbu vyšších nákladov a nižších predajov.

Odveta Kanady, Mexika a Číny: Eskaluje obchodná vojna?
Zasiahnuté krajiny nezostali pasívne. Kanada oznámila vlastné clá vo výške 25 % na americké tovary v celkovej hodnote viac než 102 miliárd eur. Čína sa pridala s odvetnými clami vo výške 10 až 15 %, pričom ich účinnosť nastane 10. marca. Rovnako aj Mexiko signalizovalo pripravenosť zaviesť protiopatrenia, čo naznačuje, že situácia sa môže ešte viac vyhrotiť.

Dopad na Slovensko: Pripravme sa na možné následky
Slovensko ako krajina s významným automobilovým priemyslom môže pocítiť nepriamy dopad tejto situácie. Hoci sa clá priamo netýkajú slovenských výrobcov, naši najväčší obchodní partneri – Nemecko a Francúzsko – už teraz evidujú prepad svojich automobilových spoločností. Ak tento trend bude pokračovať, môže sa to prejaviť na poklese objednávok pre slovenské subdodávateľské firmy.

Slovensko je zároveň výrazne závislé od exportu automobilov, pričom veľká časť výroby smeruje do krajín EÚ, ktoré sú obchodne previazané s USA. Ak dôjde k ďalšiemu prehĺbeniu obchodných konfliktov, môže to ovplyvniť celkovú stabilitu sektora a zamestnanosť v priemysle.

Čo nás čaká ďalej?
Situácia okolo amerických ciel sa môže dynamicky meniť. Ak USA neprehodnotia svoju politiku, môžeme očakávať ďalšie odvetné opatrenia, ktoré budú mať dlhodobejšie dôsledky na globálnu ekonomiku. Pre slovenské automobilky a ich dodávateľov bude kľúčové sledovať vývoj na trhu a pripraviť sa na možné výkyvy dopytu.

Obchodné vojny nikdy neprinášajú víťazov – a tentokrát môže byť automobilový priemysel jedným z hlavných porazených.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Ekonomika a biznis