V roku 2023 najčastejšie prichádzalo k zisteniu závažnejších chýb na brzdových zariadeniach a na zariadeniach osvetlenia. Ďalej sa vyskytovali chyby s osvetlením či s podvozkom.
Chyby ľahkých vozidiel zisťované pri technických kontrolách | |
---|---|
Brzdové zariadenie | 50,29 % |
Osvetlenie a odrazové a elektrické zariadenia | 24,04 % |
Podvozok a jeho príslušenstvo | 7,55 % |
Ostatné vybavenie | 5,81 % |
Nápravy, kolesá, pneumatiky a zavesenie nápravy | 5,22 % |
Výhľad | 2,64 % |
Identifikácia vozidla | 1,86 % |
Zaťaženie životného prostredia | 1,43 % |
Riadenie | 1,16 % |
Problémy mali aj ťažké vozidlá
Podobne je na tom rozdelenie vážnych a nebezpečných chýb ťažkých vozidiel (kategórie M2, M3, N2, N3, O3, O4, T a R).Oproti roku 2022 prišlo aj pri ťažkých vozidlách k nárastu početnosti závažnejších chýb zo skupiny ostatného vybavenia kvôli neplatným periodickým prehliadkam záznamových zariadení (tachografov).
Chyby ťažkých vozidiel zisťované pri technických kontrolách | |
---|---|
Brzdové zariadenie | 58,12 % |
Osvetlenie a odrazové a elektrické zariadenia | 15,92 % |
Ostatné vybavenie | 8,36 % |
Nápravy, kolesá, pneumatiky a zavesenie nápravy | 4,99 % |
Podvozok a jeho príslušenstvo | 4,81 % |
Identifikácia vozidla | 3,10 % |
Výhľad | 1,83 % |
Riadenie | 1,72 % |
Zaťaženie životného prostredia | 1,06 % |
10 najčastejšie zisťovaných vážnych a nebezpečných chýb ľahkých vozidiel
„Prevahu chýb týkajúcich sa bŕzd a osvetlenia vidno i v rebríčku desiatich najčastejšie zisťovaných vážnych a nebezpečných chýb ľahkých vozidiel. Oproti roku 2022 prišlo v tabuľke k výmene poradia na prvých dvoch priečkach,“ udáva spoločnosť.
Poradie | Chyba | Výskyt na percentách z kontrolovaných vozidiel |
---|---|---|
1. | Nadmerné kolísanie brzdnej sily prevádzkovej brzdy v priebehu jednej otáčky kolesa, alebo kolísanie narúša pôsobenie prevádzkovej brzdy. | 3,54 % |
2. | Brzdná sila prevádzkovej brzdy na ktoromkoľvek z kolies je v niektorom okamihu merania menšia než 70 % najväčšej zaznamenanej sily na druhom kolese tej istej nápravy. Alebo v prípade skúšania na ceste sa vozidlo nadmerne odchyľuje od priameho smeru. | 3,54 % |
3. | Brzdný účinok parkovacej brzdy nedosahuje predpísanú hodnotu, je však vyšší ako 50 % predpísanej hodnoty. | 2,45 % |
4. | Svietidlo/svetelný zdroj v prípade brzdových svietidiel s jediným svetelným zdrojom nefunguje (v prípade LED zdrojov je menej ako 2/3 funkčných). | 0,84 % |
5. | Parkovacia brzda nepôsobí na jednej strane nápravy. | 0,75 % |
6. | Chybný svetelný zdroj obrysového alebo denného prevádzkového svietidla s jediným svetelným zdrojom (v prípade LED zdrojov je menej ako 2/3 funkčných resp. je vážne narušená viditeľnosť). | 0,74 % |
7. | Svetelný zdroj predných svetlometov do hmly alebo zadných hmlových svietidiel s jediným svetelným zdrojom nefunguje (v prípade LED zdrojov je menej ako 2/3 funkčných). | 0,67 % |
8. | Nastavenie stretávacieho svetla nie je v rozmedzí stanovenom v predpísaných podmienkach. | 0,62 % |
9. | Je indikovaná chyba airbagov, prípadne kontrolné svetlo nefunguje správne. | 0,50 % |
10. | Chybný svetelný zdroj osvetlenia zadnej tabuľky s evidenčným číslom s jediným svetelným zdrojom, alebo v prípade systému s viacerými svetelnými zdrojmi sú všetky nefunkčné. | 0,49 % |
10 najčastejšie zisťovaných vážnych a nebezpečných chýb ťažkých vozidiel
„V rebríčku desiatich najčastejšie zisťovaných vážnych a nebezpečných chýb ťažkých vozidiel podľa očakávania dominujú chyby bŕzd, s odstupom ich nasledujú chyby osvetlenia. V porovnaní s predchádzajúcimi rokmi žiaľ narástla početnosť výskytu chýb v rebríčku, na prvej pozícii o viac ako jeden percentuálny bod,“ uvádza sa v správe.
Poradie | Chyba | Výskyt na percentách z kontrolovaných vozidiel |
---|---|---|
1. | Brzdná sila prevádzkovej brzdy na ktoromkoľvek z kolies je v niektorom okamihu merania menšia než 70 % najväčšej zaznamenanej sily na druhom kolese tej istej nápravy. Alebo v prípade skúšania na ceste sa vozidlo nadmerne odchyľuje od priameho smeru. | 9,59 % |
2. | Nadmerné kolísanie brzdnej sily prevádzkovej brzdy v priebehu jednej otáčky kolesa, alebo kolísanie narúša pôsobenie prevádzkovej brzdy. | 4,98 % |
3. | Brzdný účinok parkovacej brzdy nedosahuje predpísanú hodnotu, je však vyšší ako 50 % predpísanej hodnoty. | 3,33 % |
4. | Účinok prevádzkovej brzdy nie je dostatočný, ale je väčší než 50 % minimálneho predpísaného zbrzdenia. | 2,48 % |
5. | Chybný svetelný zdroj obrysového alebo denného prevádzkového svietidla s jediným svetelným zdrojom (v prípade LED zdrojov je menej ako 2/3 funkčných resp. je vážne narušená viditeľnosť). | 2,31 % |
6. | Parkovacia brzda nepôsobí na jednej strane nápravy. | 1,56 % |
7. | Pri meraní brzdných síl na použitie v extrapolačnom výpočte nebolo dosiahnutých aspoň 30% konštrukčného tlaku brzdného aktuátora na vozidle so vzduchotlakovou brzdovou sústavou (vozidlo nebolo pristavené na kontrolu v predpísanom stave zaťaženia a nebolo možné použiť inú alternatívnu metódu vyhodnotenia účinku prevádzkovej brzdy). | 1,40 % |
8. | Záznamové zariadenie vozidla, ktorého účel použitia vyžaduje používanie záznamového zariadenia, nemá platnú periodickú prehliadku, alebo periodická prehliadka nebola vykonaná v Slovenskej republike. | 1,27 % |
9. | Nábeh brzdného účinku prevádzkovej brzdy na niektorom z kolies je zreteľne oneskorený. | 1,19 % |
10. | Svetelný zdroj predných svetlometov do hmly alebo zadných hmlových svietidiel s jediným svetelným zdrojom nefunguje (v prípade LED zdrojov je menej ako 2/3 funkčných). | 0,92 % |