Toto sú najčastejšie chyby, pre ktoré Slováci neprechádzajú STK. Neuveríte, aký problém je na prvom mieste

Reklama
Na snímke stanica STK pri Prachárni v Košiciach. Zdroj: TASR/ Milan Kapusta

V roku 2023 najčastejšie prichádzalo k zisteniu závažnejších chýb na brzdových zariadeniach a na zariadeniach osvetlenia. Ďalej sa vyskytovali chyby s osvetlením či s podvozkom.

Chyby ľahkých vozidiel zisťované pri technických kontrolách
Brzdové zariadenie50,29 %
Osvetlenie a odrazové a elektrické zariadenia24,04 %
Podvozok a jeho príslušenstvo7,55 %
Ostatné vybavenie5,81 %
Nápravy, kolesá, pneumatiky a zavesenie nápravy5,22 %
Výhľad2,64 %
Identifikácia vozidla1,86 %
Zaťaženie životného prostredia 1,43 %
Riadenie1,16 %

Problémy mali aj ťažké vozidlá

Podobne je na tom rozdelenie vážnych a nebezpečných chýb ťažkých vozidiel (kategórie M2, M3, N2, N3, O3, O4, T a R).Oproti roku 2022 prišlo aj pri ťažkých vozidlách k nárastu početnosti závažnejších chýb zo skupiny ostatného vybavenia kvôli neplatným periodickým prehliadkam záznamových zariadení (tachografov).

Chyby ťažkých vozidiel zisťované pri technických kontrolách
Brzdové zariadenie58,12 %
Osvetlenie a odrazové a elektrické zariadenia 15,92 %
Ostatné vybavenie8,36 %
Nápravy, kolesá, pneumatiky a zavesenie nápravy4,99 %
Podvozok a jeho príslušenstvo4,81 %
Identifikácia vozidla3,10 %
Výhľad1,83 %
Riadenie1,72 %
Zaťaženie životného prostredia1,06 %

10 najčastejšie zisťovaných vážnych a nebezpečných chýb ľahkých vozidiel

„Prevahu chýb týkajúcich sa bŕzd a osvetlenia vidno i v rebríčku desiatich najčastejšie zisťovaných vážnych a nebezpečných chýb ľahkých vozidiel. Oproti roku 2022 prišlo v tabuľke k výmene poradia na prvých dvoch priečkach,“ udáva spoločnosť.

PoradieChybaVýskyt na percentách z kontrolovaných vozidiel
1.Nadmerné kolísanie brzdnej sily prevádzkovej brzdy v priebehu jednej otáčky kolesa, alebo kolísanie narúša pôsobenie prevádzkovej brzdy.3,54 %
2.Brzdná sila prevádzkovej brzdy na ktoromkoľvek z kolies je v niektorom okamihu merania menšia než 70 % najväčšej zaznamenanej sily na druhom kolese tej istej nápravy. Alebo v prípade skúšania na ceste sa vozidlo nadmerne odchyľuje od priameho smeru.3,54 %
3.Brzdný účinok parkovacej brzdy nedosahuje predpísanú hodnotu, je však vyšší ako 50 % predpísanej hodnoty.2,45 %
4.Svietidlo/svetelný zdroj v prípade brzdových svietidiel s jediným svetelným zdrojom nefunguje (v prípade LED zdrojov je menej ako 2/3 funkčných).0,84 %
5.Parkovacia brzda nepôsobí na jednej strane nápravy.0,75 %
6.Chybný svetelný zdroj obrysového alebo denného prevádzkového svietidla s jediným svetelným zdrojom (v prípade LED zdrojov je menej ako 2/3 funkčných resp. je vážne narušená viditeľnosť).0,74 %
7.Svetelný zdroj predných svetlometov do hmly alebo zadných hmlových svietidiel s jediným svetelným zdrojom nefunguje (v prípade LED zdrojov je menej ako 2/3 funkčných).0,67 %
8.Nastavenie stretávacieho svetla nie je v rozmedzí stanovenom v predpísaných podmienkach.0,62 %
9.Je indikovaná chyba airbagov, prípadne kontrolné svetlo nefunguje správne.0,50 %
10.Chybný svetelný zdroj osvetlenia zadnej tabuľky s evidenčným číslom s jediným svetelným zdrojom, alebo v prípade systému s viacerými svetelnými zdrojmi sú všetky nefunkčné.0,49 %

10 najčastejšie zisťovaných vážnych a nebezpečných chýb ťažkých vozidiel

„V rebríčku desiatich najčastejšie zisťovaných vážnych a nebezpečných chýb ťažkých vozidiel podľa očakávania dominujú chyby bŕzd, s odstupom ich nasledujú chyby osvetlenia. V porovnaní s predchádzajúcimi rokmi žiaľ narástla početnosť výskytu chýb v rebríčku, na prvej pozícii o viac ako jeden percentuálny bod,“ uvádza sa v správe.

PoradieChybaVýskyt na percentách z kontrolovaných vozidiel
1.Brzdná sila prevádzkovej brzdy na ktoromkoľvek z kolies je v niektorom okamihu merania menšia než 70 % najväčšej zaznamenanej sily na druhom kolese tej istej nápravy. Alebo v prípade skúšania na ceste sa vozidlo nadmerne odchyľuje od priameho smeru.9,59 %
2.Nadmerné kolísanie brzdnej sily prevádzkovej brzdy v priebehu jednej otáčky kolesa, alebo kolísanie narúša pôsobenie prevádzkovej brzdy.4,98 %
3.Brzdný účinok parkovacej brzdy nedosahuje predpísanú hodnotu, je však vyšší ako 50 % predpísanej hodnoty.3,33 %
4.Účinok prevádzkovej brzdy nie je dostatočný, ale je väčší než 50 % minimálneho predpísaného zbrzdenia.2,48 %
5.Chybný svetelný zdroj obrysového alebo denného prevádzkového svietidla s jediným svetelným zdrojom (v prípade LED zdrojov je menej ako 2/3 funkčných resp. je vážne narušená viditeľnosť).2,31 %
6.Parkovacia brzda nepôsobí na jednej strane nápravy.1,56 %
7.Pri meraní brzdných síl na použitie v extrapolačnom výpočte nebolo dosiahnutých aspoň 30% konštrukčného tlaku brzdného aktuátora na vozidle so vzduchotlakovou brzdovou sústavou (vozidlo nebolo pristavené na kontrolu v predpísanom stave zaťaženia a nebolo možné použiť inú alternatívnu metódu vyhodnotenia účinku prevádzkovej brzdy).1,40 %
8.Záznamové zariadenie vozidla, ktorého účel použitia vyžaduje používanie záznamového zariadenia, nemá platnú periodickú prehliadku, alebo periodická prehliadka nebola vykonaná v Slovenskej republike.1,27 %
9.Nábeh brzdného účinku prevádzkovej brzdy na niektorom z kolies je zreteľne oneskorený.1,19 %
10.Svetelný zdroj predných svetlometov do hmly alebo zadných hmlových svietidiel s jediným svetelným zdrojom nefunguje (v prípade LED zdrojov je menej ako 2/3 funkčných).0,92 %
1 2
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie