Japonsko sa pripravuje na výstavbu prvého superpočítača triedy „zeta“, ktorý bude 1 000-krát výkonnejší ako súčasné najvýkonnejšie počítače na svete. Tento ambiciózny projekt, ktorý má stáť viac ako 750 miliónov dolárov (približne 700 miliónov eur), bude dokončený do roku 2030 a má potenciál zásadne ovplyvniť vývoj umelej inteligencie (AI) a vedeckého výskumu. Píše o tom portál Live Science.
Superpočítač dosiahne výkon na úrovni zetaFLOPS, čo je miera, ktorá vyjadruje počet výpočtov, ktoré dokáže počítač vykonať za jednu sekundu. Jedna zetaFLOPS predstavuje 1 sextilión (1 s 21 nulami) výpočtov za sekundu. Súčasné najrýchlejšie počítače práve prekročili hranicu exaFLOPS, čo je 1 kvintilión (1 s 18 nulami) výpočtov za sekundu. To znamená, že nový japonský superpočítač bude tisíckrát rýchlejší ako dnešné najmodernejšie stroje. Takýto výkon umožní riešiť zložité problémy, ktoré sú pre súčasné technológie príliš náročné, ako napríklad simulácie vesmíru, kvantové výpočty alebo veľmi pokročilé aplikácie umelej inteligencie.
Nástupca Fugaku
Nový superpočítač s označením „Fugaku Next“ bude nástupcom známeho japonského superpočítača Fugaku, ktorý v rokoch 2020 až 2022 dominoval rebríčku najvýkonnejších počítačov sveta. Fugaku bol vyvinutý v spolupráci spoločností RIKEN a Fujitsu a je momentálne štvrtým najvýkonnejším superpočítačom na svete, keď ho v roku 2022 prekonal americký superpočítač Frontier. Fugaku dosiahol výkon 0,44 exaFLOPS, zatiaľ čo Frontier, ktorý sa nachádza v Oak Ridge National Laboratory v Tennessee, má výkon 1,2 exaFLOPS. Fugaku Next teda prekoná nielen svojho predchodcu, ale aj všetky súčasné superpočítače.
Technologické výzvy
Jednou z najväčších výziev pri vývoji Fugaku Next bude jeho energetická náročnosť. Odborníci odhadujú, že superpočítač triedy zeta by pri použití súčasných technológií vyžadoval množstvo energie rovnajúce sa výstupu 21 jadrových elektrární. To je obrovská výzva pre vývojárov, ktorí budú musieť nájsť efektívnejšie riešenia na zníženie spotreby energie.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)