fbpx

Toto je návod na mestá bez nehôd. Vytiahnuť bicykle či zvýhodniť chodcov. Táto vec sa však mnohým nebude páčiť

Ilustračná snímka. Zdroj: TASR/Jaroslav Novák

Obete dopravných nehôd sú tragickou súčasťou cestnej premávky. Ako čosi krajne nechcené, celkom nezamýšľané, ale pritom nevyhnutné. Tézu o tom, že bez umierania to úplne nepôjde, nahlodáva príklad päťdesiattisícových miest, ktoré to bez strát na životoch zvládajú už niekoľko rokov. Ako?

Chris De Gruyter sa o vyššiu bezpečnosť cestnej premávky cez dopravné plánovanie zasadzuje skoro dvadsať rokov, z toho posledných dvanásť pôsobí ako vedúci Centra pre výskum miest na univerzite RMIT v austrálskom Melbourne. Prakticky celý ten čas od kritikov i obdivovateľov svojej práce počúva, že síce robí niečo nesmierne užitočné, ale súčasne úplne zbytočné. Nedosiahnuteľné.

Tvrdia mu, že straty na ľudských životoch k dopravnej infraštruktúre patria, cesty bez obetí vraj neexistujú. Je rozhodne účelné a chvályhodné snažiť obmedziť počet mŕtvych a vážne ranených na minimum, ale úplne bez nich to skrátka nejde.

Alebo snáď ide?

Odpoveď na túto otázku zdôvodňuje, prečo sa aj De Gruyter tak veľmi pozrel v iniciatíve DEKRA, presnejšie povedané v jej projekte Vision Zero. Názorne dokladá totiž príklady z celého sveta, že utiahnuť počet obetí dopravných nehôd na nulu skutočne možno.

Vision Zero pritom nie je o práve zapadnutých sídlach, ale rovno päťdesiattisícových mestách. A takých už napočítal v dvadsiatich šiestich krajinách viac ako päťstovku. Dokazuje tiež, že ten mimoriadny úspech a celoročná prevádzka bez nehôd nebola žiadna jednoročná štatistická anomália. Miest, ktoré znížili počet úmrtí na cestách na nulu a dosiahli takýto výsledok opakovane, je pomerne dosť.

De Gruyter sa práve u tých snaží úspešných hľadať inšpiráciu a preniesť ju do praxe dopravnej infraštruktúry v Austrálii. Tam totiž počty obetí dopravných nehôd narastajú. Medziročne skoro o osem percent.

Nápady vedúce k zníženiu počtu obetí dopravných nehôd, ktoré sa osvedčili napríklad v Európe, ale prekvapivo v Melbourne, Sydney, Darwine, Brisbane či Adelaide o tom počuť veľmi nechcú. Prídu im totiž veľmi radikálne.

Čo presne im navrhuje?

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2 3
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie