Tatra má nový vzhľad. Vytvoril ho český dizajnér lokomotív

Reklama
Tatra Force. Zdroj: Lukáš Taneček

Tatra predstavuje na trhu už v poradí tretiu generáciu ťažkých nákladných vozidiel Tatra Force. Dizajn nového radu vozidiel navrhol priemyselný dizajnér Lukáš Taneček, ktorý je majiteľom prestížnej ceny RED DOT Award.

Dizajnér Lukáš Taneček pred viac ako desiatimi rokmi začal spolupracovať so spoločnosťou AV R&D, ktorá sa podieľa na vývoji nových vozidiel. Vtedy dostal možnosť stvárniť dizajn vozidiel Tatra. Prvou bola kabína Tatra Tactic, potom prišla práca na novej generácii Force.

„K Tatre som vzhliadal už od detstva. Už prvá účasť na Rallye Paríž Dakar v osemdesiatych rokoch ma doslova pohltila. Čítal som o tom knižky, chodil na besedy s posádkami, obdivoval legendárne vodné bicykle do piesku. Že budem mať raz možnosť pre Tatru niečo robiť, mi v tom čase, samozrejme, nenapadlo,“ priznal Lukáš Taneček.

Ku každej etape vývoja a každému riešenému prvku sa predkladá viac návrhov, z ktorých sa následne vyberá najlepší, prípadne sa vyberú najlepšie prvky zo všetkých návrhov a vytvorí sa finálny. „Treba rátať s tým, že vozidlo tu bude jazdiť aj o desať rokov, preto musí rešpektovať vyhlášky a normy, ktoré sa ešte len pripravujú. Do tejto oblasti spadajú bezpečnostné prvky alebo rôzne elektronické asistenty. Dizajnér si preto musí poradiť s tým, ako a kam ich umiestniť,“ vyjadril sa Taneček.

Celý projekt novej generácie Force vymyslel a viedol konštruktér Radomír Smolka, ktorý má aj cit pre dizajn. Na novom rade Force je jednou z najväčších zmien práve nový dizajn, ktorý musel byť od začiatku atraktívny a môže konkurovať iným značkám vo svete.

Podľa Tanečku bol kľúčový prvok celého dizajnu maska vozidla. „Od jej vzhľadu sa odvíjajú aj ostatné prvky. Pozostáva z troch základných častí. Krajné ,stĺpiky‘ nadväzujú na bočné karosárske diely a prenášajú lomy a farebnosť z boku kabíny do čela vozidla. Stredná časť masky je potom vždy farebne odlíšená – môže byť čierna, alebo napríklad biela,“ vysvetlil.

Tieto tri diely od seba delia výrazné „žliabky“ tvorené fazetami, tak aby ešte zvýraznil lom svetla.

Deliace ryhy v maske sa dvíhajú smerom k čelnému oknu v tvare výrazného „V“. V spodnej časti sú naopak podseknuté smerom k stredovej osi. Tento tvar dodáva vozidlu na sile a pripomína bojovníka so zaťatými svalmi.

Dôležité bolo v maske otvoriť priestor na dostatočný prívod vzduchu k silným motorom ukrytým za kapotou. Dva veľké otvory nad sebou kopírujú vzostupný tvar písmena „V“. Horná je rozmernejšia a zároveň je v ňom integrované veľké logo. Dizajnér chcel tieto otvory niečím oživiť, a tak na ich spodných nábehových plochách vymodeloval výstupky v tvare „zubov“, ktoré tvári vozidla dodávajú na dravosti.

Výraz vozidla inak pôsobí ako pokojná sila či tvár leva, ktorý je majestátny a sebaistý, povedal Taneček. Dodal, že bude šťastný, pokiaľ sa táto nová tvár vozidiel Tatra začne vnímať ako ich nový rozpoznávací a charakteristický prvok.

Maska dizajnu vozidiel. Zdroj: Lukáš Taneček
Tatra Force. Zdroj: Lukáš Taneček
Interiér dizajnu Tatra Force. Zdroj: Lukáš Taneček
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie