Tajomstvá luxusu: Kde sa naozaj vyrábajú „americké“ značky? Číňania odhaľujú skrytú výrobu

Zdroj: Canva, TASR/AP
Reklama

V posledných mesiacoch napätie medzi USA a Čínou zasiahlo aj svet módy. Čínski influenceri na sociálnych sieťach zverejnili videá, ktoré odhaľujú, že luxusné produkty s etiketou „Made in USA“ sa v skutočnosti často vyrábajú v čínskych továrňach. Tento jav sa stal reakciou na vyššie clá, ktoré na tovar z Číny uvalil americký prezident Donald Trump.

Čína odhalila klamstvá o pôvode luxusu

Administratíva prezidenta Trumpa zaviedla clá až 145 %, čo vyvolalo odvetné opatrenia zo strany Pekingu. Čínski používatelia sociálnych sietí ako TikTok ukazujú skutočnú výrobu produktov známych značiek ako Michael Kors, Coach alebo Levi’s. Vo videách pracovníci ukazujú visačky a obaly s miestami výroby v provinciách Kuang-tung a Če-ťiang, čím odhaľujú, že tieto produkty vznikajú v Číne, nie v USA, píše portál Independent Online.

 „Ako si môžu účtovať 500 dolárov (v prepočte približne 455 eur) za tašku, keď jej výroba tu stojí 30 dolárov?“ pýta sa jeden z tvorcov videa. Ukazuje pri tom na visačky a obaly výrobkov, populárnych značiek ako Michael Kors, Coach či Levi’s, vyrazené v provinciách Kuang-tung a Če-ťiang.

Používatelia čínskych sietí spomínajú aj značky ako Ralph Lauren alebo Calvin Klein, ktoré boli dlho spájané s americkým remeselným umením. Továrenskí pracovníci vo videách odhaľujú zmluvné zákazky, zdieľajú fotografie a zábery veľkých výrobných sérií s americkými značkami.

Čínska šedá ekonomika a lacnejšie luxusné produkty

Influenceri zdieľajú fotografie veľkých sérií výroby a podčiarkujú, ako sa americkým firmám vypláca výroba v Číne. Podľa týchto videí sa luxusné výrobky, ktoré vychádzajú z rovnakých výrobných liniek, predávajú v Číne za zlomok ceny, za akú ich kúpite v zahraničných butikoch. Čínski spotrebitelia sa pýtajú, prečo by mali platiť vysoké ceny za produkty, ktoré sú vyrábané priamo u nich doma.

Kto naozaj profituje z „amerického luxusu“?

Tento fenomén ukazuje, ako sa globálny obchod a ceny luxusného tovaru stávajú čoraz viac neprehľadné, pričom spotrebitelia začínajú spochybňovať hodnotu týchto značiek.

Čína požaduje, aby USA úplne zrušili recipročné clá

Čína v nedeľu uviedla, že vyňatie spotrebnej elektroniky z takzvaných recipročných ciel je malým krokom k náprave chybného prístupu administratívy Donalda Trumpa. Tá na čínsky tovar uvalila clá vo výške 145 %. Zároveň vyzvala Spojené štáty, aby recipročné clá úplne zrušili. TASR o tom informuje na základe správy AFP.

Čína teraz vyhodnocuje vplyv výnimky, podľa ktorej sú smartfóny, počítače a ďalšia elektronika a hardvér vyňaté z ciel vo výške 145 %, uviedol hovorca čínskeho ministerstva obchodu. O výnimke v piatok (11. 4.) večer informoval americký Úrad colnej a pohraničnej stráže (CBP).

Ministerstvo tiež vyzvalo Spojené štáty, aby „úplne zrušili“ svoje recipročné clá. „Naliehavo vyzývame USA, aby urobili veľký krok k náprave svojich chýb a úplne zrušili chybnú prax recipročných ciel a vrátili sa na správnu cestu vzájomného rešpektu,“ uviedol hovorca ministerstva obchodu.

Clá na dovoz z Číny čoskoro spôsobia nezvratné škody mnohým americkým firmám

Clá administratívy Donalda Trumpa na dovoz tovarov z Číny čoskoro spôsobia nezvratné škody mnohým americkým firmám.

Americký prezident Trump v sobotu (12. 4.) odpustil clá na dovoz smartfónov a ďalšieho hardvéru od čipov po počítače, ale pre väčšinu americkej ekonomiky a malých podnikateľov budú škody spôsobené 145-percentnými clami na čínsky dovoz čoskoro nezvratné.

Podľa šéfov dodávateľských reťazcov sa rušenie objednávok tovarov a zastavenie dopravy tovarov z Číny rýchlo stávajú normou v obchodnej vojne medzi USA a Čínou. Firmy v rôznych odvetviach amerického priemyslu úplne zastavili kontajnerový export. „Výrobcovia nábytku v Číne zaznamenali úplné zastavenie objednávok od amerických dovozcov a to isté počúvame v oblasti hračiek, odevov, obuvi a športového vybavenia,“ uviedol zakladateľ a šéf spoločnosti Sea-Intelligence Alan Murphy.

„Ten istý vývoj sme zaznamenali v celej juhovýchodnej Ázii, ale po 90-dňovom odklade na clá sa tieto objednávky opäť rozbehli,“ uviedol obchodný riaditeľ spoločnosti SEKO Logistics Brian Bourke. Rušené objednávok na dovoz z Číny však pokračuje. „Takmer všetko je pozastavené, pokiaľ ide o obchod s Čínou,“ uviedol generálny riaditeľ firmy OL USA Alan Baer.

Podľa šéfa Americkej asociácie výrobcov odevov a obuvi (American Apparel & Footwear Association) Stephena Lamara náhle zmeny politiky a vysoké clá narúšajú dodávateľské reťazce na úrovni, aká tu nebola od pandémie. „Pri neúnosne vysokých colných sadzbách na dovoz z Číny do USA nemajú mnohé spoločnosti inú možnosť ako zrušiť objednávky,“ uviedol Lamar. „Neustále zmeny znamenajú, že nové colné náklady sa nedajú vypočítať ani predvídať, kým tovar nedorazí do prístavu, a vysoké sadzby vedú k účtom, ktoré firmy nedokážu zaplatiť. To nie je riziko ani záťaž, ktorú môžu malé firmy znášať.“

Keďže pre mnohé z týchto spoločností, najmä pre malé firmy, nie je na obzore žiadne alternatívne zásobovanie, tento náhly nedostatok objednávok sa okamžite premietne do straty predaja a rozsiahleho nedostatku výrobkov. „Predĺženie pauzy v obchodnej vojne na dovoz z Číny do USA je potrebné teraz, skôr ako budú škody nezvratné,“ dodal Lamar.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Zo zahraničia