V posledných mesiacoch napätie medzi USA a Čínou zasiahlo aj svet módy. Čínski influenceri na sociálnych sieťach zverejnili videá, ktoré odhaľujú, že luxusné produkty s etiketou „Made in USA“ sa v skutočnosti často vyrábajú v čínskych továrňach. Tento jav sa stal reakciou na vyššie clá, ktoré na tovar z Číny uvalil americký prezident Donald Trump.
Čína odhalila klamstvá o pôvode luxusu
Administratíva prezidenta Trumpa zaviedla clá až 145 %, čo vyvolalo odvetné opatrenia zo strany Pekingu. Čínski používatelia sociálnych sietí ako TikTok ukazujú skutočnú výrobu produktov známych značiek ako Michael Kors, Coach alebo Levi’s. Vo videách pracovníci ukazujú visačky a obaly s miestami výroby v provinciách Kuang-tung a Če-ťiang, čím odhaľujú, že tieto produkty vznikajú v Číne, nie v USA, píše portál Independent Online.
„Ako si môžu účtovať 500 dolárov (v prepočte približne 455 eur) za tašku, keď jej výroba tu stojí 30 dolárov?“ pýta sa jeden z tvorcov videa. Ukazuje pri tom na visačky a obaly výrobkov, populárnych značiek ako Michael Kors, Coach či Levi’s, vyrazené v provinciách Kuang-tung a Če-ťiang.
Používatelia čínskych sietí spomínajú aj značky ako Ralph Lauren alebo Calvin Klein, ktoré boli dlho spájané s americkým remeselným umením. Továrenskí pracovníci vo videách odhaľujú zmluvné zákazky, zdieľajú fotografie a zábery veľkých výrobných sérií s americkými značkami.
Čínska šedá ekonomika a lacnejšie luxusné produkty
Influenceri zdieľajú fotografie veľkých sérií výroby a podčiarkujú, ako sa americkým firmám vypláca výroba v Číne. Podľa týchto videí sa luxusné výrobky, ktoré vychádzajú z rovnakých výrobných liniek, predávajú v Číne za zlomok ceny, za akú ich kúpite v zahraničných butikoch. Čínski spotrebitelia sa pýtajú, prečo by mali platiť vysoké ceny za produkty, ktoré sú vyrábané priamo u nich doma.
Kto naozaj profituje z „amerického luxusu“?
Tento fenomén ukazuje, ako sa globálny obchod a ceny luxusného tovaru stávajú čoraz viac neprehľadné, pričom spotrebitelia začínajú spochybňovať hodnotu týchto značiek.
Čína požaduje, aby USA úplne zrušili recipročné clá
Čína v nedeľu uviedla, že vyňatie spotrebnej elektroniky z takzvaných recipročných ciel je malým krokom k náprave chybného prístupu administratívy Donalda Trumpa. Tá na čínsky tovar uvalila clá vo výške 145 %. Zároveň vyzvala Spojené štáty, aby recipročné clá úplne zrušili. TASR o tom informuje na základe správy AFP.
Čína teraz vyhodnocuje vplyv výnimky, podľa ktorej sú smartfóny, počítače a ďalšia elektronika a hardvér vyňaté z ciel vo výške 145 %, uviedol hovorca čínskeho ministerstva obchodu. O výnimke v piatok (11. 4.) večer informoval americký Úrad colnej a pohraničnej stráže (CBP).
Ministerstvo tiež vyzvalo Spojené štáty, aby „úplne zrušili“ svoje recipročné clá. „Naliehavo vyzývame USA, aby urobili veľký krok k náprave svojich chýb a úplne zrušili chybnú prax recipročných ciel a vrátili sa na správnu cestu vzájomného rešpektu,“ uviedol hovorca ministerstva obchodu.
Clá na dovoz z Číny čoskoro spôsobia nezvratné škody mnohým americkým firmám
Clá administratívy Donalda Trumpa na dovoz tovarov z Číny čoskoro spôsobia nezvratné škody mnohým americkým firmám.
Americký prezident Trump v sobotu (12. 4.) odpustil clá na dovoz smartfónov a ďalšieho hardvéru od čipov po počítače, ale pre väčšinu americkej ekonomiky a malých podnikateľov budú škody spôsobené 145-percentnými clami na čínsky dovoz čoskoro nezvratné.
Podľa šéfov dodávateľských reťazcov sa rušenie objednávok tovarov a zastavenie dopravy tovarov z Číny rýchlo stávajú normou v obchodnej vojne medzi USA a Čínou. Firmy v rôznych odvetviach amerického priemyslu úplne zastavili kontajnerový export. „Výrobcovia nábytku v Číne zaznamenali úplné zastavenie objednávok od amerických dovozcov a to isté počúvame v oblasti hračiek, odevov, obuvi a športového vybavenia,“ uviedol zakladateľ a šéf spoločnosti Sea-Intelligence Alan Murphy.
„Ten istý vývoj sme zaznamenali v celej juhovýchodnej Ázii, ale po 90-dňovom odklade na clá sa tieto objednávky opäť rozbehli,“ uviedol obchodný riaditeľ spoločnosti SEKO Logistics Brian Bourke. Rušené objednávok na dovoz z Číny však pokračuje. „Takmer všetko je pozastavené, pokiaľ ide o obchod s Čínou,“ uviedol generálny riaditeľ firmy OL USA Alan Baer.
Podľa šéfa Americkej asociácie výrobcov odevov a obuvi (American Apparel & Footwear Association) Stephena Lamara náhle zmeny politiky a vysoké clá narúšajú dodávateľské reťazce na úrovni, aká tu nebola od pandémie. „Pri neúnosne vysokých colných sadzbách na dovoz z Číny do USA nemajú mnohé spoločnosti inú možnosť ako zrušiť objednávky,“ uviedol Lamar. „Neustále zmeny znamenajú, že nové colné náklady sa nedajú vypočítať ani predvídať, kým tovar nedorazí do prístavu, a vysoké sadzby vedú k účtom, ktoré firmy nedokážu zaplatiť. To nie je riziko ani záťaž, ktorú môžu malé firmy znášať.“
Keďže pre mnohé z týchto spoločností, najmä pre malé firmy, nie je na obzore žiadne alternatívne zásobovanie, tento náhly nedostatok objednávok sa okamžite premietne do straty predaja a rozsiahleho nedostatku výrobkov. „Predĺženie pauzy v obchodnej vojne na dovoz z Číny do USA je potrebné teraz, skôr ako budú škody nezvratné,“ dodal Lamar.