Záujem o čínsky trh pritiahol pozornosť aj niektorých najvýznamnejších svetových výrobcov klavírov. „Čína je pre Steinway najväčším trhom a jedným z trhov s najrýchlejším rastom na svete,“ povedal pre denník China Daily v roku 2020 Ron Losby, prezident a výkonný riaditeľ známej newyorskej spoločnosti Steinway & Sons.
Nezabrali ani nižšie ceny
Ani výrazné zľavy v čínskych obchodoch s hudobnými nástrojmi však teraz na nalákanie zákazníkov nestačia. Niektoré piana v pekinskom showroome už zlacnili až o tretinu percent, napriek tomu bol obchod úplne prázdny, hlási spravodajca agentúry Bloomberg, ktorý showroom navštívil. „Takú mieru zliav som za viac ako desať rokov svojej praxe v odbore ešte nezažil,“ hovorí tamojší predavač a dodáva, že predaj v roku 2023 bol horší ako počas pandémie.
Úbytok žiakov pociťujú aj učitelia hry na klavíri v krajine. Číňanka Liou Tching-tching, ktorá vedie kurzy v Pekingu, mala pred pandémiou každú sobotu až dvanásť lekcií. Vlani sa ich počet znížil zhruba na štyri. „Rodičia teraz deťom platia menší počet lekcií a niektorí z nich po ich skončení už ani nebudú pokračovať,“ povzdychla si.
K čoraz nižšiemu záujmu o hudobný nástroj môže prispievať aj posun v kultúrnom vnímaní. Prezident Si pred časom vyzval čínskych občanov, aby zachovali „kultúrne gény“ národa. Čoraz viac rodičov tak hlási svoje deti na štúdium tradičných hudobných nástrojov, ako je ku-čeng, drnkacia citara s históriou starou cez dvetisíc rokov.
„Je to strata času a peňazí,“ hovorí Lucy Čchengová, ktorá za nákup nového piana Yamaha pre svojho syna a následné pravidelné lekcie vynaložila za posledné tri roky v prepočte asi 12-tisíc eur. Syn príliš talentu a nadšenia neprejavoval, a keď jej manželovi vlani znížili plat v technologickej firme, zdal sa odchod od piana jasnou vecou. Číňanka teraz už len čaká, či nástroj predsa len nezaujme ešte jej mladšiu trojročnú dcéru.
„Uvidím, či ju hranie bude baviť,“ hovorí. „Ak nie, Yamahu predám. Zaberá príliš veľa miesta,“ hovorí podľa Bloombergu.