Pandémia koronavírusu priniesla do pracovného sveta nový trend – prácu na tzv. home office. Takýto štýl práce sa stal obľúbeným medzi zamestnancami aj zamestnávateľmi a tí ju dokonca zaradili medzi benefity.
Niekedy ale môže priniesť aj problémy, čo dokazuje nedávna štúdia. Portál Insight zverejnil výsledky štúdie zverejnenej v časopise Journal of Business, ktorá skúmala 445 účastníkov v dvoch časových úsekoch. Výskumníci z Coloradskej štátnej univerzity zistili, že remote zamestnanci pracujúci na diaľku, ktorí zažívajú izoláciu, sa v práci cítia menej angažovaní a viac vyčerpaní, čo môže viesť k vyhoreniu.
Počas štúdie sa zisťovala nielen profesionálna izolácia, ale aj flexibilita rozvrhu a úroveň podpory, ktorú nadriadení poskytovali v oblasti rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom Výsledky odhalili jasnú súvislosť – zamestnanci, ktorí sa cítili izolovaní, uvádzali aj vyššie vyčerpanie a nižšie pracovné nasadenie, uvádza portál karierainfo.zoznam.sk.
Štúdia na druhej strane identifikovala aj dva kľúčové faktory, ktoré môžu tento negatívny vplyv zmierniť. Po prvé, flexibilita rozvrhu dávala zamestnancom možnosť riadiť svoje pracovné zaťaženie a osobný život, čo podporovalo lepší pocit kontroly.
Druhým faktorom sú podporujúci nadriadení, ktorí boli schopní a ochotní riešiť konflikty medzi pracovným a súkromným životom. Svojim zamestnancom pomohli vytvoriť pracovné prostredie, ktoré bude aj na diaľku vyhovujúce pre všetky strany.
Hlavní autori štúdie vytvorili návod pre zamestnávateľov, ako by mali pristupovať k svojim remote pracovníkom, ak nechcú, aby časom vyhoreli. Mali by rozpoznať a identifikovať zamestnancov náchylných na izoláciu či zvýšiť čas strávený face to face (aj online).
Taktiež by mali informovať o dostupných zdrojoch vrátane flexibilného plánovania a možnosti podpory rodiny a jasne komunikovať a podporovať pohodu svojich zamestnancov.