Lode v gréckych prístavoch zostali zakotvené a železničná doprava bola prerušená v dôsledku stredajšieho štrajku zamestnancov v gréckom sektore dopravy, ktorí žiadajú vyššie platy, aby sa dokázali vyrovnať s rastúcimi životnými nákladmi.
Do štrajku sa zapojili aj vodiči autobusov a taxíkov, čo spôsobilo v centre Atén zápchy, pretože ľudia sa do práce museli dopraviť sami. Celodenný štrajk zorganizoval odborový zväz GSEE, ktorý tvrdí, že mzdy zamestnancov dopravného sektora v Grécku stále zaostávajú za platmi ich európskych kolegov, informuje TASR na základe správy Reuters.
Grécka vláda v apríli zvýšila minimálnu hrubú mzdu o 6,4 percenta na 830 eur. Išlo o štvrté takéto zvýšenie za uplynulých päť rokov v krajine, ktorá sa zotavuje z finančnej krízy. Zamestnanci dopravného sektora však tvrdia, že ich terajšie platy nestačia na to, aby udržali krok s rastúcimi nákladmi na potraviny a bývanie. „Odkaz je jasný. Zamestnanci nemôžu vyžiť s najnižšími mzdami a rastúcimi cenami,“ uviedol vo vyhlásení odborový zväz GSEE, ktorý zastupuje asi 2,5 milióna zamestnancov.
Konzervatívna vláda premiéra Kyriakosa Mitsotakisa prisľúbila, že do roku 2027, keď sa skončí jej druhé funkčné obdobie, zvýši mesačnú minimálnu mzdu na 950 eur a v rovnakom období zvýši priemernú mzdu o viac ako 25 percent na 1500 eur, pripomína Reuters. Masívne štrajky v poslednom čase neobišli ani iné Európske krajiny. Tie najvýraznejšie sa odohrali v Nemecku.
Ako sú na tom slovenskí železničiari
Zamestnanci Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) si od apríla prilepšia. Trinásť odborových centrál podpísalo s národným dopravcom kolektívnu zmluvu na ďalšie štyri roky. Platy majú byť spravodlivejšie a prilákať majú nových zamestnancov. Odborári sú s výsledkom spokojní, informuje portál Správy RTVS.
Zamestnancom ZSSK sa zvýšia platy v rozsahu od 116 až po 329 eur. Tento rok má byť priemerný plat 2 040 eur.
„Myslím si, že môžeme byť obe strany s výsledkom kolektívneho vyjednávania a s podpísaným dodatkom spokojné. Na jednej strane zakladá do budúcnosti veľmi dobré predpoklady na stabilizáciu a zvýšenie spokojnosti zamestnancov. Na druhej strane nám otvára väčšie dvere v nábore predovšetkým do nedostatkových profesií,“ povedal šéf národného dopravcu Peter Helexa.