Štátna lotériová spoločnosť TIPOS vyplatila neznámej firme 240-tisíc eur. Roky tajila ZA ČO

Reklama
Ilustračný obrázok. Zdroj: Pixabay.com/vocablitz, klimkin

Štátna lotériová spoločnosť Tipos roky odmietala zverejniť podrobnosti zmluvy v hodnote 240-tisíc eur, ktorú v roku 2021 uzavrela s firmou Republeague Group. Zmluvu podpísalo vedenie pod taktovkou Mareka Kaňku, nominanta vtedajšieho ministra financií Eduarda Hegera.

Až súdne rozhodnutia prinútili Tipos k zverejneniu dokumentov, ktoré vyvolali otázky o efektívnosti celej zákazky. Na podozrivé okolnosti upozornil portál SME.sk.

Firma bez skúseností získala státisíce na e-športové turnaje

Zmluva, ktorá sa na verejnosť dostala až po štyroch rokoch, ukázala, že Tipos v roku 2021 pridelil štvrť milióna eur firme Republeague Group. Táto bratislavská spoločnosť existovala v tom čase len rok, nemala žiadne preukázateľné skúsenosti a získala zákazku bez súťaže – iba na základe vlastnej ponuky adresovanej Tiposu.

Tipos od spolupráce očakával zvýšenie viditeľnosti svojej značky prostredníctvom organizovania e-športových turnajov. Napriek tomu, že Republeague Group nemala dovtedy žiadne významné tržby, dostala od štátnej lotérie zákazku v hodnote, ktorá jej v podstate zabezpečila príjmy na celý rok.

Posledné video na Youtube REPUBLEAGUE vyšlo pred rokom a má 40 pozretí. Zdroj: REPROFOTO/Youtube/republeague

Rozpočet vyvoláva otázky: Mzdy, web aj COVID hygiena za desaťtisíce

Keď súdy prinútili Tipos k zverejneniu zmluvy, vyšlo najavo, že mnohé položky rozpočtu pôsobia neprimerane štedro. Napríklad:

  • 235-tisíc eur bolo určených na mzdy, hoci firma v tom čase zamestnávala len štyroch ľudí. Pri jednoduchom prepočte by to znamenalo hrubý mesačný plat okolo 3 500 eur na zamestnanca.
  • 18 300 eur išlo na komentátorov pre stream, pričom samostatne bola rozpočtovaná aj suma 50-tisíc eur na externé služby ako live-stream a réžiu.
  • 55-tisíc eur stálo vytvorenie webovej stránky, čo je vzhľadom na jej vizuál a funkcie nadštandardná suma.
  • 10-tisíc eur bolo vyčlenených na „hygienické a bezpečnostné opatrenia COVID“, kam patrili rúška či dezinfekcia – aj napriek tomu, že firma mala iba štyroch zamestnancov.

Nadácia Zastavme korupciu, ktorá sa dlhodobo snažila zmluvu získať, sa na tieto podozrivé položky pýtala aj konateľa Republeague Group Marca Porázika. Ten však odpoveď odložil so slovami, že je „aktuálne mimo do druhej polovičky februára“.

republeague facebook
Republeague má na Facebooku 436 sledovateľov. Zdroj: REPROFOTO/Facebook/republeague

Prečo Tipos roky tajil zmluvu?

Tipos ako štátna akciová spoločnosť spadal pod Ministerstvo financií SR, no vlani prešiel pod Ministerstvo cestovného ruchu. Zmluva s Republeague Group bola platná od februára 2021, no štátna lotéria odmietla zverejniť jej detaily aj po oficiálnych žiadostiach Nadácie Zastavme korupciu.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na[javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie