V snahe ľudí okradnúť, zločinci často vystupujú v roli rodinného príslušníka, ktorý má určitý zdravotný či sociálny problém, a preto potrebuje vyšší obnos peňazí. U starších ľudí, ktorí sú pomerne často terčom týchto podvodov, je väčšia šanca, že o takýchto typoch podvodov nebudú mať vedomosti, a tak klamárom rýchlo podľahnú. So staršími ľuďmi je dôležité komunikovať a vysvetliť im nástrahy, ktoré na nich číhajú, keď im jedného dňa zazvoní telefón.
Ochrana pred vishingom
Prevencia pred vishingom je relatívne jednoduchá. Ide o to, že nebudeš zdieľať svoje osobné údaje cez telefón, a to ani v prípade, že volajúca osoba tvrdí, že ťa kontaktujú z tvojej banky. Žiadny legitímny pracovník o tieto informácie žiadať nebude. Ak áno, zapamätaj si, že môže ísť o prípad vishingu, a preto uvedený telefonát nahlás svojej banke.
Neodpovedaj na hovory z čísel, ktoré sú ti neznáme. Neodpovedaj na emaily, textové správy ani správy na sociálnych sieťach, v ktorých ťa žiadajú o tvoje telefónne číslo. Toto je väčšinou prvý krok, ktorý zločinci podnikajú, aby sa na teba v budúcnosti mohli zamerať.
Na rozpoznanie vishingu si stačí všimnúť varovné signály. Ak ťa počas hovoru príliš náhlia a je na teba vyvíjaný nátlak či panika, môže to byť jeden zo základných elementov toho, že pravdepodobne si sa stal terčom podvodu.
Neostáva ti nič iné, iba zložiť telefón každému volajúcemu, ktorý vyžaduje tvoje osobné údaje a najlepšie čísla uložiť do blacklistu, čiže na čiernu listinu. Medzi citlivé údaje patria tvoja adresa, informácie o bankových účtoch, či mnohé iné osobné heslá. Zapamätaj si, že žiadna oficiálna a renomovaná spoločnosť informácie nezískava prostredníctvom telefónu, iba podvodníci.