Tradičné športové autá čelia ústupu pred SUV a elektromobilmi. No tie, ktoré ešte stále vznikajú, sú možno najlepšie v histórii. Pozrite si výber najzaujímavejších modelov, ktoré dnes definujú pojem „športové auto“ – od japonskej ikony až po americkú silu a nemeckú precíznosť. Informuje o tom portál AutoBild.
Návrat ku koreňom
Mazda MX-5
Zabudnite na silu a rýchlosť. Japonská ikona, Mazda MX-5, aj po facelifte ostáva verná filozofii „menej je viac“. Vďaka úpravám atmosférického motora SkyActiv-G sa limit otáčok posunul až na 7500 ot./min a výkon stúpol na 184 koní. Zmeny ako nové piesty, ojnice či ventilové pružiny ju robia ešte hravejšou. V tejto triede bude ťažké nájsť niečo zábavnejšie.
Alpine A110
Alpine A110 narúša trend stále ťažších a výkonnejších kupé. Tento francúzsky športiak je ako modernejší a útulnejší Lotus Elise – bez zbytočností. Aj keď verzia A110 R ponúka extrémnu výkonnosť, už základná verzia zaručí čistý pôžitok z jazdy. A ak túžite po niečom extra, A110 GTS je pripravený. Žiaľ, jeho výroba sa skončí v roku 2026.
Sila a štýl v jednej dávke
BMW M2
BMW M dnes ponúka len jediné auto s manuálnou prevodovkou – a tým je práve M2. Aktuálna generácia G87 prináša 480 koní z radového šesťvalca, pohon zadných kolies a tvrdý, no presný podvozok. Áno, dizajn môže rozdeľovať, no pocit za volantom je presne taký, aký by malo „emko“ mať.
Ford Mustang
Nový Ford Mustang vo verzii Dark Horse sa posunul bližšie ku skutočnému športovému autu. Pod kapotou tiká atmosférický 5,0-litrový V8 motor spojený s manuálnou prevodovkou – kombinácia, ktorá dnes takmer vymrela. Verzia Dark Horse pridáva adaptívne tlmiče, väčšie brzdy a zlepšené chladenie.
Chevrolet Corvette C8
Generácia Corvette C8 prekvapila umiestnením motora do stredu, ide o historický krok pre americkú ikonu. V Európe je výkon atmosférického 6,2-litrového V8 motora síce mierne znížený, no 482 koní stále stačí na šprint z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy.
Európske klenoty
Porsche 718
Rad 718 dostal zelenú ukázať, čo v ňom naozaj je – a najmä verzia GTS 4.0 je dokonalou odpoveďou pre puristov. Atmosférický šesťvalec patrí medzi najlepšie motory súčasnosti. Kto chce ešte viac, môže siahnuť po GT4 alebo extrémnejšom Spyder RS. Toto je posledná generácia so spaľovacím motorom – a rozhodne odchádza s gráciou.
Lotus Emira
Nahradiť modely Elise a Exige nebolo jednoduché, no Emira to zvláda s noblesou. Brilantná rovnováha, poriadna dávka priľnavosti a možnosť výberu medzi štvorvalcom s DCT alebo šesťvalcovým motorom od Toyoty s manuálom – Emira je správny Lotus pre novú éru.
Porsche 911 Carrera
Hoci 911 Carrera pôsobí čoraz viac ako GT auto, stačí poriadne zošliapnuť plyn a okamžite pocítite jeho športovú DNA. Prechod na turbodúchadlom prepĺňané motory v generácii 991.2 síce rozladil puristov, no realita ukazuje vyšší výkon aj lepšie predaje. Je to stále legenda.
Luxus s dušou športovca
Mercedes-AMG SL
Nový Mercedes SL vznikol pod taktovkou AMG a prináša doteraz najšportovejšiu jazdnú charakteristiku v histórii modelu. V základnej verzii ponúka 420 koní, no dostupné sú aj výkonnejšie alternatívy. Jediným kompromisom ostáva váha – aj so štvorvalcom SL43 váži až 1,8 tony. Napriek tomu ide o pôsobivú kombináciu komfortu a výkonnosti.
BMW Z4
Aj keď Z4 žije trochu v tieni Toyoty GR Supra, ktorá zdieľa jeho techniku, ponúka niečo, čo Supra nie – jazdu pod holým nebom. Verzia M40i kombinuje šesťvalec s turbodúchadlom, pohon zadných kolies a zábavnú dynamiku. Pre tých, čo hľadajú športový roadster v klasickom štýle, je Z4 stále výbornou voľbou.