Spľasla jedna z najväčších bublín na Wall Street. Akcie startupov s elektromobilmi padli

Reklama
Akcie startupov s elektromobilmi padli. Zdroj: Pexels - SCREEN POST/ Anna Nekrashevich

Problémom nečelia len výrobcovia e-vozidiel, ale aj spoločnosti, ktoré sa zaoberajú napríklad batériami. Na recykláciu tých ojazdených postavil svoj biznis napríklad kanadský podnik Li-Cycle Holdings. Kvôli rýchlo rastúcim nákladom pozastavil výstavbu svojej prvej veľkej továrne v Rochestri, na ktorej sa úverom 375 miliónov dolárov mala podieľať americká federálna vláda. Ďalšie rokovania o podpore sa komplikujú, a kto stavil na akcie firmy, keď išla na burzu v roku 2020, vykazuje stratu 94 percent, informuje e15.cz.

Mladí úspešní rastú

V snahe investovať do objavu „ďalšie Tesly“ sa spálili nielen drobní investori, ale aj tí veľkí ako BlackRock, Fidelity Investments alebo Koch Industries. Do odvetvia napumpovali stovky miliónov dolárov, pripomína The Wall Street Journal.

Tak masívneho úspechu, akým svet ohromila automobilka Elona Muska, zatiaľ nedosiahla žiadna zámorská firma z odboru. Len za posledných päť rokov zaznamenali akcie Tesly viac ako tisícpercentné zhodnotenie. A Tesla robí všetko pre to, aby nedala konkurencii šancu ju dohnať ani teraz. Rozpútala cenovú vojnu, keď zákazníkom ponúkla až dvadsaťpercentné zľavy. Dostáva tak pod tlak aj najsilnejšie automobilky, začínajúcich startupových výrobcov áut tým zaháňa do boja o prežitie.

Sama Tesla pred piatimi rokmi takmer skrachovala. Z problémov sa ale vyhrabala a teraz figuruje ako jednen z lídrov trhu s elektromobilmi. Rovnako ako konkurenčné automobilky a firmy zamerané na batérie však teraz naráža na to, že trh s elektromobilmi rastie pomalšie, než očakávali výrobcovia, poradenské spoločnosti aj mnohí akcionári. Podľa agentúry Bloomberg sa elektromobily podieľali na predaji všetkých áut na svetových trhoch v prvom tohtoročnom polroku pätnástimi percentami.

Celkom sa má tento rok predať štrnásť miliónov áut na batérie, medziročne o tretinu viac, z toho osem miliónov v Číne, 3,3 milióna v Európe a necelé dva milióny v Severnej Amerike. Hoci sa väčšine mladých firiem zameraných na trh s elektromobilitou nepodarilo preraziť, menšina tých úspešných naopak veľmi znepríjemňuje biznis s tradičnými automobilkami. Zatiaľ čo ešte v roku 2020 ovládali mladé spoločnosti zamerané výhradne na výrobu elektromobilov ako americká Tesla alebo čínske Li Auto len jedno percento globálneho trhu, tento rok drží asi sedem percent.

1 2
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie