Prečo je to tak?
Giganti sociálnych médií používajú algoritmy, ktoré sa neustále menia a sú prísne tajné, a to nakoniec vytvára tieto filtračné bubliny. „Algoritmy sú zámerne komplikované, aby sa zaistilo, že na nich priemerný človek nepríde,“ objasňuje Lisa Strohmanová, licencovaná klinická psychologička a zakladateľka organizácie Digital Citizen Academy, ktorá pomáha ľuďom nájsť rovnováhu medzi ich životmi a modernými technológiami.
„Vieme, že existuje niekoľko spôsobov, ako sa reklamy konfigurujú a zobrazujú. Najväčším z nich je zhromažďovanie údajov, ktoré my, používatelia, dobrovoľne alebo nevedomky poskytujeme. To umožňuje gigantom kontrolovať alebo manipulovať s cenou reklamy, a dokonca ísť tak ďaleko, že publikujú svoje vlastné reklamy alebo príbehy. Skutočnosť je taká, že všetky platformy nás neustále zásobujú obsahom, ktorý je v súlade s našimi vlastnými záujmami, priateľmi a systémami presvedčenia,“ dopĺňa odborníčka.
Jednoducho povedané, algoritmus podľa nej zrkadlí v online svete len to, čo do neho sami prezradíte.
Sociálne siete bránia skutočnej zmene
Než teda začnete svoje siete upravovať a prečisťovať, vyhadzovať a blokovať doterajších priateľov, myslite na to, ako pracuje pri spracovaní informácií váš mozog. „Ten konštruuje model sveta z interakcií s prostredím. Pokiaľ sú všetky interakcie jednostranné, potom bude model mozgu skreslený,“ vysvetľuje Vaughn.
Podľa Strohmanovej sociálne siete tiež znižujú schopnosť empatie a bránia autentickému dialógu a skutočnej zmene. „Posilňovanie súčasných pocitov a myšlienok určite pomáha cítiť sa lepšie,“ dodáva odborníčka, „keď to ale robíme, strácame schopnosť povznášať svoje myšlienky a spolupracovať na hlavných problémoch, ktorým spoločnosť čelí.“
Čo robiť, aby sa k vám dostali rôznorodé informácie?
Upravte filtre, ktoré môžete ovládať. Hľadajte vyvážené spravodajstvo z najrôznejších zdrojov, vráťte sa k tlačeným médiám, počúvajte podcasty a objavujte nové. Nemažte zo sietí priateľov, s ktorými nesúhlasíte, len sa s nimi nezapájajte do debaty.
Vyrážajte za kultúrou, nebojte sa hovoriť s ľuďmi mimo virtuálneho sveta. Užívajte si silu autentického dialógu, nových perspektív. A hlavne. K ostatným pristupujte tak, že prichádzate s úmyslom diskutovať, nie sa hádať.