Takéto podniky spĺňajú podmienky pre registráciu, vhodnosť zamestnávania telesne znevýhodnených osôb na tento typ práce je ale otázna. Z analýzy sociálnych podnikov vyplýva, že ich regionálne rozloženie je nerovnomerné. Pätina všetkých podnikov funguje v žilinskom kraji v regiónoch s nízkou mierou nezamestnanosti, zastúpenie v okresoch s vysokou mierou nezamestnanosti je naopak nízke.
Absencia riadenia
Národná autorita pre externú kontrolu svojím výkonnostným auditom poukazuje na absenciu strategického riadenia zo strany rezortu práce, čo v predchádzajúcich piatich rokoch spôsobilo, že nebolo možné sledovať prínos sociálnych podnikov. Rezort nesledoval ani efektívnosť a účinnosť vynakladania finančných prostriedkov, čo slovenskí kontrolóri vnímajú negatívne.
Funkčné nebolo ani využívanie sociálneho hľadiska napríklad vo verejnom obstarávaní, uplatňovanie zníženej sadzby DPH, medzitrh práce, servisné poukážky a podobne.
Manažérsky prístup i medzirezortná spolupráca
Pre zefektívnenie fungovania sociálnych podnikov do budúcna je podľa kontrolórov kľúčovým strategický manažérsky prístup k riadeniu tohto segmentu trhu práce zo strany ministerstva. Zároveň aktivity rezortu práce majú byť podporované medzirezortnou spoluprácou, založenou na stanovení konkrétnych cieľov a míľnikov, pričom aktivity majú mať zabezpečené finančné krytie.
Rozšírená by mala byť aj informačná základňa o sociálnych podnikoch, ktorá je nevyhnutnou súčasťou hodnotenia prínosu tohto podnikania a prijímania vhodných rozhodnutí štátu. Rovnako nevyhnutné sú aj prierezové kontroly sociálnych podnikov. Výzvou ostáva propagácia sociálneho podnikania najmä voči verejnému sektoru, subjektom miestnej samosprávy, ale aj občianskej spoločnosti.