Posúvanie kariérovej výchovy do skoršieho veku dáva väčší priestor pre rozvoj zručností pre riadenie vlastnej kariéry, a tým zvyšuje kvalitu budúceho profesijného rozhodovania sa žiakov.
„V kariérovom poradenstve na prvom stupni prinášame deťom aktivity, ktoré im pomôžu poznať seba samých, svoje silné, ale aj slabé stránky, rozširovať záujmy a informácie o svete povolaní. Cieľom kariérovej výchovy na prvom stupni ZŠ nie je výber strednej školy, povolania, ale zvyšovanie informovanosti o sebe samom a svete povolaní,“ objasnila Bečkeiová s tým, že na prvom stupni základných škôl majú deti mnoho záujmov a aj ich zameranie je pestré. „Majú dobré známky z mnohých predmetov. Pri prechode na druhý stupeň sa záujmy postupne vyhraňujú a prejavujú sa silné stránky, nadania a talenty. Či talent detí odomkneme, záleží od toho, v akom prostredí dieťa vyrastá, čo okolo seba počúva a o čom premýšľa. Ak chceme prednosti detí rozvíjať, je potrebné, aby detstvo bolo pestré a podnetné.“
Ako ďalej sociálna pedagogička vysvetlila, jednoducho označené „všeobecné vyučovanie“, ktoré poznáme z osnov slovenských škôl, deťom vytvára podnetné a zaujímavé prostredie, ktoré je naplnené rôznymi činnosťami a aktivitami. Prezentuje, že v budúcnosti bude potrebné rozvíjať ľudí komplexne a pri výbere strednej školy či budúceho povolania, je vhodné prioritne vychádzať zo silných stránok, osobnostných predpokladov a záujmov mladých ľudí. „Avšak aj vzdelávanie na stredných školách sa okrem odborných a praktických zručností zameriava na rozvíjanie soft skills svojich žiakov, ktoré sú čím ďalej, tým žiadanejšie na trhu práce.“
Je teda na mieste položiť si aj otázku, čo konkrétne deti na sociálnych sieťach priťahuje a baví. „Prečo si vyberajú povolania z online sveta, čo je za tým? Je to sieťovanie? Priateľstvá, potreba uznania, tvorivosť, kreativita? Chcú byť videní a počutí? Aké stránky navštevujú? Vyhľadávajú informácie, ktoré korešpondujú a podporujú ich záujmy? V čom konkrétne vynikajú? Radi upravujú fotky a videá? Aké hry na počítači hrávajú, na akých online stránkach trávia deti svoj čas, atď. Čiže pátrať hlbšie po záujmoch detí a čo sa za záujmom, motiváciou detí skrýva. Mnohokrát sú uvedené povolania atraktívne pre 11 a 12-ročných, a tak sa otvára príležitosť v školskom, ale aj v domácom prostredí rozprávať sa o svete povolaní, vyhľadávať spolu s deťmi informácie o jednotlivých povolaniach, poukázať na výhody, ale aj úskalia daných povolaní a následne hľadať povolania „dostupné“, v reálnom svete, ktoré budú zohľadňovať osobitosti, ale aj túžby dieťaťa,“ dodala kariérová poradkyňa Bečkeiová.
Žiaci základných škôl majú na Slovensku pomerne široké spektrum výberu študijných odborov – či už ide o klasiku a tradíciu, alebo o jedinečnosť a nové trendy. Niekoľko stredných škôl nastúpilo na vlak duálneho vzdelávania, ktoré nie je iba módnym trendom, ale aj praktickým pomocníkom a dokáže mladým ľuďom vytvoriť cestu priamo k zamestnávateľom ich budúcich povolaní.